Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.03.2007 17:04 - Силата на детайла
Автор: lion1234 Категория: Други   
Прочетен: 3016 Коментари: 7 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

          Много обичам да гледам филми. Да си призная освен меломан съм и заклет киноман. Особено ме впечатляват филмите, които залагат на импровизацията, изненадата и парадокса / личи си,че музиката ми оказва сериозно въздействие/.
        В този ред на мисли се сещам за чудесния наш филм ,,Хотел Централ"". На пръв поглед пресъздадената история е повече от тривиална и доста актуална,въпреки че деийствието се развива през 30-те години: младо момиче решава да пробие в столицата и да осъществи мечтата си - да стане актриса.Вместо актриса обаче бедната камериерка от хотел ,,Централ"" е принудена да проституира и преминава през куп неприятности и унижения. Стремежът към изкуството бива смазан от жестоките реалности. Позната история.Традиционният поглед върху живота като борба,съревнование,състезание е доведен до своя естествен финал: тотален провал навсякъде и във всичко.
           Сензацията идва във финалната сцена,когато прибиращата се у дома отчаяна и обезверена героиня / Ирен Кривошиева / среща във влака млад,симпатичен веселяк. Той успява да й предаде бодряшкото си настроение и клюмналата героиня леко се съживява. И тъкмо когато си казваш:,,Е, това все пак е някаква утеха за бедното момиче!"" , впоследствие се оказва, че въпросният младеж е арестант.
               Рядко съм наблюдавал толкова трогателна и вълнуваща сцена като сбогуването между младежа и героинята.Съпровожданият от двама  полицаи  арестант  три пъти се обръща към обляното в сълзи момиче с молба да му напише писмо. Надвесена над прозореца, тя през сълзи се опитва да се усмихне / един вид да му вдъхне кураж / и обещава, че непременно ще му пише.
                Ето тези два детайла: опитът за усмивка и трите обръщания привнасят съвършено ново измерение на филма. Тук вече животът не е представен като борба и състезание, а като АБСУРД: лишеният от свобода е обзет от ведро настроение и ,,върховна"" надежда, а ,,свободната"" героиня е скована от отчаяние,униние и бенадеждност. И филмът блестящо показва, че АБСУРДЪТ може да бъде преодолян не чрез борба / тя само го затвърждава /, а чрез любовта,човещината,солидарността и душевната топлота. Само така можеш да осмислиш и да преоцениш иначе безсмисленото само по себе си съществуване.
                Друга приятна изненада за мен е филмът ,,Обичайните заподозрени"". През цялото време следях с интерес действието и се питах ли питах:,,Кой,по дяволите, е шефът на бандата?"". Накрая ни в клин,ни в ръкав се оказа,че шефът е... Кралят Дърдорко! Въобще не бях очаквал, че недодяланият, леко накуцващ Дърдорко / Кевин Спейси / ще се окажа Босът. Тук също се набиват на очи няколко детайла: случайно видяната от полицейския инспектор бележка на таблото го насочи към главния заподозрян; прецизното фокусиране на оператора върху накуцването, преминавашо в нормална походка на току-що излезлия на свобода Дърдорко недвусмислено показва, че всичко е било театър, който в определен момент преминава в същинска реалност, за ужас на инспектора.
             Накрая не мога да се стърпя да не спомена и една свежа комедия, която препраща към зрителя твърде сериозни за една комедия послания. Става дума за филма ,,Хотелски апартамент"". Като оставя настрана  невероятната  игра  на  К.  Спейси /  ах,  тоя  Спейси  /  и  Дани  де  Вито,  вниманието  ми  бе привлечено  от  оня  млад,  плах  силно набожен прощъпулник в търговския бизнес, чиито първи стъпки на новото поприще се оказват пълен  провал.  С  каква  изненада  узнах,  че  всъщност  този  на  вид  наивен, скромен, дилбоко религиозен младеж съвсем не е невинен. Той се опитва  да налага  една  -  нека  я  нарека  -  духовна  диктатура.  Иначе  казано,  младежът  с  невероятен  плам  и  ентусиазъм  налага  на  останалите  любимата  му  тема  за  Бога,  въпреки  че и двамата му събеседници са далеч от онова, което се възприема като религиозна вяра. Тъкмо този момент привнася една трагикомична окраска на филма.
           В закюччение, все повече се убеждавам, че силата на една творба се корени в детайлите. Запитвали ли сте се защо винаги на снимка или на картичка даден обект изглежда някак по-красив, отколкото когато го наблюдаваме пряко? Ще подскажа отговора: в едноименния филм Ван Гог първоначално отиде в слънчогледовата нива,  нарисува  я,  но  не  му  хареса  и  ядосан  скъса  платното.  След  това  откъсна три стръка слънчоглед, върна се у дома, постави ги във ваза и ги нарисува.



Гласувай:
0



1. candysays - :)))
23.03.2007 12:35
Много хубав пост отново, приятелю! Тъкмо се зачудих пак де се дяна, и защо толкоз време нищо ново не пишеш в блога си, но- доживях! :)))
Така е, прав си, че въздействието на едно произведение на изкуството се корени И в детайлите и начина по който е пресъздадена идеята, основния замисъл (които са другата важна нишка... другото (и все пак- по-важно) майсторство...) Трябва да ги има тези двете (поне), за да имаме налице шедьовър (или поне хубава, добра творба)- ИДЕЯ, замисъл, който да стига с лекота до хората (най-добре да е общочовешки, според мене), и УМЕНИЕ В ДЕТАЙЛА, за да се пресъздаде колкото е възможно по-добре тази идея... Така мисля аз поне ;))

П.С. Между другото и аз като тебе съм и киноман, освен меломан! Ама точно като тебе! (чак се чудя ;)) (театъра по не го обичам, и аз не знам защо- не ми допада толкова като атмосфера, колкото филмите...) И ми е мъчно, че отдавна не съм ходила на кино, и дори вкъщи- отдавна не съм гледала филми... А това винаги ми е било любимо, и се чувствам пречистено след някой наистина хубав филм... Липсва ми това усещане... Трябва скоро да направя нещо по въпроса, и да поправя грешката...
:)
цитирай
2. lion1234 - Привет Candy!
23.03.2007 15:38
Мерси за коментара! Радвам се да чуя,че и ти си почитателка на киното. То си е голяма магия.Така че
,,направи нещо по въпроса''!
цитирай
3. candysays - ... :)))
23.03.2007 15:56
Добре, lion, скоро ще направя "нещо по въпроса"... ;)*
цитирай
4. zari - Скромна препоръка
25.03.2007 08:33
Гледайте на Курусава- "ЮМЕ" , тоест "СЪН"--ще разберете защо ме подсетихте точно за този велик режисьор с филма му!
цитирай
5. lion1234 - Непременно!
25.03.2007 17:58
Непременно ще се възползвам от препоръката Ви! Куросава е сериозен знак. Благодаря Ви,че посетихте блога ! До скоро!
цитирай
6. анонимен - :)))
25.03.2007 19:11
Обичам да чета криминалета и такива филми само ме привличат!
При другите скучая!
Най любимият ми въпреки всичко си остава -"Клеопатра"
Лек ден!
цитирай
7. lion1234 - Въпрос на избор
26.03.2007 10:35
Аз пък не си падам по криминалетата.Харесвам психотрилърите.Въпрос на избор. До скоро.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1511615
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25304
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031