Постинг
17.01.2008 19:56 -
Задочен диалог с учителите
,,Два пъти една и съща река не можеш да преминеш"" - напомня Хераклит.
Да, учителю, но твоят ученик Парменид пък твърди, че ,,даже и веднъж не можеш да преминеш реката"", защото битието било кръгло и неподвижно и движението било само илюзия.
Сякаш в потвърждение на казаното от Парменид, Платон заявява: ,, Времето е измамно движещият се образ на вечността"".
Ха сега, де? На помощ се притичва прозорливият Аристотел: ,, Всяко движение предполага нещо движещо се"".
А така. А как да докажем, че движещото се съществува? Вярно, Хераклит станал и без да пророни нито дума започнал да се движи. Това обаче не попречило на Парменид да счита, че движението е само една илюзия.
Със съществуващото се заема Декарт и дава своята формула: ,,Мисля, следователно съществувам!"". Той уверено заявява, че само в едно нещо Бог не можел да го излъже - в това, че съществува, ,,защото, за да може да ме излъже, аз просто трябва да съществувам"".
Ех, че хитро учителю! Ами какво да кажем за онези, които не желаят да мислят!
За тях се е погрижил Киркегор: ,, Хората изискват свобода на речта, за да компенсират свободата на мисълта, която избягват"". Ами как няма да бягат от мисълта, уважаеми учителю, след като са ужасени от алтернативата, която им предлага Ницше: ,, Когато съм сред другите, те ме изяждат; когато съм сам, се самоизяждам"". Наистина трагична алтернатива, уважаеми учителю! Въпреки това, ти предпочете да се самоизядеш в уединение и размисъл, вместо да останеш при лъжите и илюзиите на другите, макар че самият ти определи лъжата като ,,главно условие за нашето съществуване""! Нали тъкмо ти се провикна: ,,Изкуството и само изкуството ни трябва на нас сега, за да не бъдем убити от истината!"" Каква по-голяма лъжа от изкуството?
,,Бог е необходим и той трябва да съществува. Но аз зная, че него го няма, и че той не може да съществува"" - заключава Кирилов от романа ,,Бесове"". По-нататък той се учудва как хората продължат да живеят с тази мисъл. Досега те все са си измисляли накакви богове/ т.е. илюзии/, сега обаче ,,бог умря"" и те са изправени пред истината, а с нея не може да се живее.
,,Чудно как хората продължават да живеят, сякаш никой не ,,знае""!"" - диви се и Камю на свой ред. Ами много просто, уважаеми учителю: хората или не мислят за смъртта, или пък я възприемат за начало на нов живот след смъртта и... всичко си идва на мястото. Мисълта е необятна и изключително плодотворна откъм различни спасителни идеи.
,,Само по себе си съществуването е лишено от смисъл. То придобива оня смисъл, който ние самите влагаме в него"" - заключава авторитетно Сартр и слага точка на дискусията. Оттук нататък топката е в наши ръце. Все ще измислим нещо, по-важното е да мислим, следователно - да съществуваме!
Накрая един поздрав за всички: едно великолепно изпълнение на Billy Cobham и Tommy Bolin.
Да, учителю, но твоят ученик Парменид пък твърди, че ,,даже и веднъж не можеш да преминеш реката"", защото битието било кръгло и неподвижно и движението било само илюзия.
Сякаш в потвърждение на казаното от Парменид, Платон заявява: ,, Времето е измамно движещият се образ на вечността"".
Ха сега, де? На помощ се притичва прозорливият Аристотел: ,, Всяко движение предполага нещо движещо се"".
А така. А как да докажем, че движещото се съществува? Вярно, Хераклит станал и без да пророни нито дума започнал да се движи. Това обаче не попречило на Парменид да счита, че движението е само една илюзия.
Със съществуващото се заема Декарт и дава своята формула: ,,Мисля, следователно съществувам!"". Той уверено заявява, че само в едно нещо Бог не можел да го излъже - в това, че съществува, ,,защото, за да може да ме излъже, аз просто трябва да съществувам"".
Ех, че хитро учителю! Ами какво да кажем за онези, които не желаят да мислят!
За тях се е погрижил Киркегор: ,, Хората изискват свобода на речта, за да компенсират свободата на мисълта, която избягват"". Ами как няма да бягат от мисълта, уважаеми учителю, след като са ужасени от алтернативата, която им предлага Ницше: ,, Когато съм сред другите, те ме изяждат; когато съм сам, се самоизяждам"". Наистина трагична алтернатива, уважаеми учителю! Въпреки това, ти предпочете да се самоизядеш в уединение и размисъл, вместо да останеш при лъжите и илюзиите на другите, макар че самият ти определи лъжата като ,,главно условие за нашето съществуване""! Нали тъкмо ти се провикна: ,,Изкуството и само изкуството ни трябва на нас сега, за да не бъдем убити от истината!"" Каква по-голяма лъжа от изкуството?
,,Бог е необходим и той трябва да съществува. Но аз зная, че него го няма, и че той не може да съществува"" - заключава Кирилов от романа ,,Бесове"". По-нататък той се учудва как хората продължат да живеят с тази мисъл. Досега те все са си измисляли накакви богове/ т.е. илюзии/, сега обаче ,,бог умря"" и те са изправени пред истината, а с нея не може да се живее.
,,Чудно как хората продължават да живеят, сякаш никой не ,,знае""!"" - диви се и Камю на свой ред. Ами много просто, уважаеми учителю: хората или не мислят за смъртта, или пък я възприемат за начало на нов живот след смъртта и... всичко си идва на мястото. Мисълта е необятна и изключително плодотворна откъм различни спасителни идеи.
,,Само по себе си съществуването е лишено от смисъл. То придобива оня смисъл, който ние самите влагаме в него"" - заключава авторитетно Сартр и слага точка на дискусията. Оттук нататък топката е в наши ръце. Все ще измислим нещо, по-важното е да мислим, следователно - да съществуваме!
Накрая един поздрав за всички: едно великолепно изпълнение на Billy Cobham и Tommy Bolin.
размишлението, подражанието и (най-горчивият) - опитът. Размишлението развива ума, както упражненията - тялото. Времето употребено за размишление е икономисано време. Размишлението е единственото безплатно и безопасно човешко развлечение. Никога не е рано да се запиташ - със сериозна работа ли се занимавам или с глупости? Колкото и кратки да са думичките "Да!" и "Не!", те изискват най-сериозно размишление."
БАЩИНИ СЪВЕТИ
И ПОУКИ
Наставления, които родители са давали на
децата си -от древността до наши дни.
http://angelchortov.hit.bg/Bpkp.htm
цитирайБАЩИНИ СЪВЕТИ
И ПОУКИ
Наставления, които родители са давали на
децата си -от древността до наши дни.
http://angelchortov.hit.bg/Bpkp.htm
Подражанието остана в детските ми години. Опитът е
най-ценен, но и най-горчив, защото изисква понякога
твърде висока цена и просто обезсмисля придобитото
знание. Затова залагам на размишлението.
Поздрави!
цитирайнай-ценен, но и най-горчив, защото изисква понякога
твърде висока цена и просто обезсмисля придобитото
знание. Затова залагам на размишлението.
Поздрави!
"Когато си в лодката движат се бреговете, когато си на брега - движи се лодката" - това за движението...
"Бог има, но аз в него не вярвам" - това за бог и илюзиите...
;)
Поздрави!
цитирай"Бог има, но аз в него не вярвам" - това за бог и илюзиите...
;)
Поздрави!
Добре казано за движението!
Колкото до съществуването на Бога, нямам опит и не
зная как стоят нещата, но не отричам евентуалното му присъствие. Иначе илюзии не ми липсват!
Поздрави и на теб!
цитирайКолкото до съществуването на Бога, нямам опит и не
зная как стоят нещата, но не отричам евентуалното му присъствие. Иначе илюзии не ми липсват!
Поздрави и на теб!
са за това да учат своите ученици! А когато формата на обучение е задочна и предимно виртуална струва си да научим този урок. И да размишляваме върху въпросите, поставени в него..
Поздрави за много оригиналия постинг и високото ниво на третиране на проблемите в него!!!
цитирайПоздрави за много оригиналия постинг и високото ниво на третиране на проблемите в него!!!
Благодаря ти за високата оценка! Радвам се, че се включи в дискусията. С теб имаме навика да се хвърляме в разнищване на чепати теми! Може би
по този начин доказваме, че уроците на учителите
ни не са били напразни!
Поздрави и лек ден!
цитирайпо този начин доказваме, че уроците на учителите
ни не са били напразни!
Поздрави и лек ден!
С удоволствие го прочетох..
цитирайАз пък научих от теб толкова интересни неща за Япония. Тази страна, този народ винаги са били
и все още си остават за мен загадка и като етика,
и като светоглед, и като еволюция на духа като цяло.
Поздрави и лека вечер!
цитирайи все още си остават за мен загадка и като етика,
и като светоглед, и като еволюция на духа като цяло.
Поздрави и лека вечер!
Търсене
Блогрол
1. sunflower:слънчева,приветлива,неизтощима воля за комуникативност
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?