Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.02.2008 21:39 - Битието като Произвол - 3
Автор: lion1234 Категория: Други   
Прочетен: 13321 Коментари: 55 Гласове:
1




                                                                   СЪЩНОСТ НА ПРОИЗВОЛА

                                                                         ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ


             Обикновено понятието ,,произвол"" предизвиква определено негативни реакции. Свикнали сме да го свързваме с хаоса, безпорядъка, безобразието. Достатъчно е да извикаме в съзнанието си представата за политическия произвол или за бюрократичния му побратим, за да ни завладее мигом досадата, гнева и омерзението. За правния произвол просто ще замълча.
              Често произволът бива идентифициран със своеволието - себично изразената воля, игнорираща всякакви морални задръжки. Тази връзка е напълно естествена, доколкото и в двете понятия семантичният център пада върху волята. Друг е въпросът, че произволът е по-широко понятие, което включва в себе си своеволието. 
              Широтата би могла да бъде илюстрирана веднага, стига да насочим вниманието си към сродната дума ,,произволно"", явяваща се наречие за начин. Така в словосъчетанието ,,произволно избран предмет"" липсва негативната окраска и то звучи абсолютно емоционално неангажиращо. Ако в по-горния случай семантичният превод на произвола навежда на ,,отклонение от нормата, несправедливост"", то тук той звучи така: ,, който и да е"", ,,независимо кои"", ,,без значение кой"".
              Нека сега да видим какво ще ни поднесе и изконното значение на въпросната дума. За наше щастие и тя, подобно на думата ,,битие"" е семантично мотивирана. За да се ориентираме по-лесно в морфологическия анализ и да изведем максимално точно семантиката, ще разгледаме думите ,,програма"" и ,,произход"". 
              Гръцката дума ,,про-грама"" означава буквално: ,,пред-писание"". Програмата е изготвеният предварително в писмен вид ред на нещо, което трябва да бъде следвано. Всъщност тя е начало, целящо някаква предварителна организация за нещо. Думата ,,про-из-ход"" пък се явява начало на нечий ,,изход"".
                По аналогичен начин думата ,,произвол"", от своя страна, именува началото на ,,изволението"", т.е. на волята. Следователно произволът е нещо като ,,предволя"", подобно на предчувствието, което е някакво усещане преди чувството.
                Стана ясно, че програмата, произходът и произволът се явяват начала, съответно на действието, нещото и волята. За разлика от последните две, началото, изразено в думата ,,програма"", е предварително обмислено. То е плод на мисълта. Наличието на умисъл в останалите две начала си остава под въпрос. Отнесено конкретно към произвола, това положение следва да бъде изяснено, доколкото ще хвърли светлина върху същността му. Светлина ще бъде хвърлена и върху спорното отношение между мисълта и волята по линията: причина-следствие. Не на последно място решаването на въпросната дилема ще ни помогне да разберем дали наистина произволът е самодостатъчен като начало на всички начала или все пак е зависим, детерминиран от нещо, напр., от мисълта.
                Гореспоменатото ми напомня да уточня, че по-нататъшното разглеждане на понятието ,,произвол"" ще бъде ограничено в рамките на своя онтологичен аспект. Евентуалните препратки към всекидневната му употреба ще имат вторичен, спомагателен характер, който ще бъде насочен към изясняването именно на битийния/онтологичния/ му смисъл.
                След направеното уточнение вече можем да се върнем към разглежданата дилема: мисъл - воля, за да изясним къде е мястото на произвола. В този ред на мисли, предлагам на вниманието ви две интересни трактовки на последния.

                                                      РАЦИОНАЛИСТИЧЕСКАТА ТРАКТОВКА
                                                                          НА АРИСТОТЕЛ

             Анализирайки различните видове причини в своята ,,Физика"", Аристотел заключава, че случаят/ случайното/ и самопроизволността, темпорално погледнато, спадат към т.нар. ,,съпътстващи"" причини, причини ,,по съвпадение"", които той определя като вторични. Тях той разграничава от първичните/ главните/ причини, наречени от него причини ,,от само себе си"". Авторът илюстрира това положение по следния начин: някой отива на пазар, но среща свой длъжник, който му връща дължима сума. Главната причина тук е отиването на пазар. Пазаруващият предварително е решил, че ще ходи на пазар. На него и през ум не му е минавало, че ще срещне своя длъжник. Ето обаче, че го среща случайно и си разчистват сметките. Тук разчистването на сметките е съпътстващо, по съвпадение, следователно вторично, съотнесено с главното: отиването на пазар. По-нататък Аристотел споделя, че случаят и самопроизволността не могат да бъдат причина за събития от постоянен характер и или по-често случващи се такива. Изводът: те са рядкост, както щастието и нещастието. За него последните са в графата ,,случай""/случаиност/. Нещо повече, той определя и мястото на случая и самопроизволността: те са в действието, в действителността. Затова, според него, ,,онова, което не може да деиства, не може да произведе нещо случайно"".
           За нас представлява интерес разграничението, което прави Аристотел между случая и самопроизволността. Според него, те се отличават по това, че самопроизволността има по-широк обхват, включващ мецдувременно и самия случай: ,,... всичко случайно е самопроизволно, а последното невинаги е случайно..."" - споделя той. 
           Пита се: след като самопроизволността ,,невинаги"" е случайна, каква още бива? Отговорът не може да бъде друг, освен - и необходима. Към последното ни навежда и следващото изказване на автора: ,, Най-вече обаче следва да отличаваме самопроизволността от случайното в протичащото ,,по природа"": когато нещо се случва въпреки природата, тогава ние казваме, че е станало не случайно, а по-скоро самопроизволно. Тази самопроизволност обаче е друга: ако в другите случаи причината е отвън, тук тя е вътрешна."" Ето именно тук авторът е уловил тънката игра на произвола между случаиното и необходимото. 
           Въпреки че авторът на практика признава, че самопроизволността може да бъде и ,,вътрешна"" причина, т.е. самодостатъчен, все пак той заключава, че в качеството си на причина по съвпадение, самопроизволността и случаят са нещо вторично по отношение на разума или природата. Така всъщност Аристотел признава първенството на разума/ мисълта/ над волята.

                                                            ИРАЦИОНАЛИСТИЧЕСКАТА ТРАКТОВКА
                                                                           НА ЙОАН ДЪНС СКОТ

          Коренно противоположна е трактовката на този интересен средновековен мислител. Йоан Дънс Скот/1265-1308/ е францисканец, последен и най-оригинален представител на средновековната схоластика. По философски убеждения е индетерминист и признава първенството на волята над ума, както при човека, така и при Бога. Високо цени индивидуалността и свободната воля. Подобно на своя предшественик, Вилхелм Овернски, счита, че волята е причина, която може да определя сама себе си. По силата на самоопределението си волята е самодостатъчна и пълна причина за всеки свой акт. Нашата воля не само че е истинската причина за действията ни, но е и единствената причина за желанията ни.
          Как мотивира първенството на волята над ума Скот в учението си за свободната воля? Докато волята сама определя женанията си, независимо от каквото и да е, умът, според него, е зависим трояко:
          1. от собствената си природа, която не може да реши да мисли или не;
          2. от данните на чувствените възприятия, определящи съдържанието на мислите;
          3. от актовете на волята, определящи този или онзи предмет на мислене;
          Във връзка с гореизложеното, авторът споделя, тъкмо благодарение на волята умът има възможност да прескача от предмет на предмет. В противен случай той би останал при един-единстявен предмет - оня, към когото се е насочил.
          Полемизирайки с представителите на томизма, защитаващи върховенството на Божествения разум, Дънс Скот провъзгласява основния принцип на своята онтологическа етика: нищо, освен Бога, няма собствено достойнство и получава полжителен или отрицателен знак изключително от Божията воля, която авторът определя като БЕЗУСЛОВЕН ПРОИЗВОЛ. Бог желае нещо не затова, че е добро, заключава той, а напротив, то е добро, защото Бог го е пожелал. ,,Произволението Божие"" решава кое е добро и кое - зло.
          Няма да коментирам теологическия аспект на това изказване, тъй като съм твърде некомпетентен в теологията. Онтологическият му аспект обаче заслужава сериозно внимание, с оглед на поставените от нас задачи. Самият факт, че Скот идентифицира произвола с такъв универсален абсолют, какъвто е Бог, ясно изразява огромното значение, което той отдава на разглеждания от нас феномен и отговаря полжително на нашето питане, а именно: е ли произволът самодостатъчна първопричина, начало на всички начала?
           Без съмнение, за да разкрием по-цялостно и задълбочено същността на произвола, ще трябва да прибегнем към помощта на феноменологията като универсален метод за постигане на същностите. Засега обаче ще спрем дотук и ще се потопим за малко в света на King Crimson. 

                                                                                  СЛЕДВА  
          
                                                                     

                






Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. avangardi - Здравей Ли, ето това наричам ПРОИЗВОЛ!
07.02.2008 11:13
Българският холокост* - Шест милиона са неродените българи след легализирането на абортите от 1956 г. досега
http://avangardi.blog.bg/viewpost.php?id=160802
цитирай
2. lion1234 - avan,
07.02.2008 11:29
Tи против абортите ли си?
цитирай
3. avangardi - Скъпи Ли,
07.02.2008 14:54
против аборта съм, ако млади и нераждали жени пристъпват към тази мярка, за да се отърват от ненавременна според тях бременост - незавършили образованието си, неизградил кариерата си, нямали собствен дом, нямали собствена кола, не са ходили на екскурзия на Карибите, няма минимум 100 000 лв в личната си сметка и т.н. и т.н.
И колко от тези млади жени придобиват траен стерилитет.
Обстоятелства, които го налагат - примерно увреден плод, болен единия или двамата родители и много други причини, за които може много да се пише да.
Но в този си вид разрешението за аборт води до ниска култура на връзките между половете,
безотговорност за собственото здраве, безотговорност до собственото бъдеще, което става много тъжно, ако до края на дните си не могат да имат собствени деца поради небрежното отношение към най-съкровенната даденост на една жена - да стане майка.
цитирай
4. lion1234 - В общи линии...
07.02.2008 20:06
Темата е сложна! Немотивираните по здравословни причини аборти наистина са неоправдани, но има и
обстоятелства, които ги налагат, както сама признаваш. Затова, според мен, не легализирането на абортите е проблемът, а личната култура, личният избор, личното решение. Едва ли официални забрани биха спряли абортите, по-скоро биха довели до бум на нелегалните аборти.
Едва ли това е по-доброто решение.
В едно съм съгласен: да се прибегне до аборт, поради небрежност, е безотговорно!
цитирай
5. avangardi - Нека не създадем грешна представа.
08.02.2008 07:03
Ясно е, че абортът понякога е наложителен, поради десетки причини. Само че не толкова наложителен, че да се налага на 90% от жените на земята, както сочи статистиката. Можем само да се надяваме тази цифра да намалява. А с това може да помогне всяка една от нас.

Джон Ленън беше казал „Животът е това, което се случва, докато обмисляте други планове.“
цитирай
6. injnina - Хм!
08.02.2008 22:30
Защо си мисля, че темата е многопланова, а не толкова прагматично-елементарна?!
Произволът на пръв поглед само е произвол, нали?
цитирай
7. lion1234 - Да, injnina
08.02.2008 23:09
Неслучайно уточних, че не всекидневната, ,,прагматично-елементарна'' употреба, а битийния/ онтологичен/ смисъл на понятието ,,произвол'' ще бъде в центъра на вниманието ни. Аvan обаче се спря тъкмо на всекидневната употреба на въпросното понятие, т.е. разбирано като ,,безотговорност''. Доколкото засегнатата от нея, извън разглеждания контекст, тема все пак е сериозна, уважих коментара й, внасяйки известно уточнение по отношение на субекта на безотговорност.
Иначе си абсолютно права: темата е многопланова и тази многоплановост е тъмко в нейния онтологичен/ философски/ аспект, на който бих искал да акцентираме. Надявам се евентуалните бъдещи коментари да бъдат именно в тази насока.
Лека вечер!
цитирай
8. avangardi - Благодаря Ли,
09.02.2008 08:34
за гостоприемството, което ми оказа с не дотам уместния коментар от битовото всекидневие, но вашата материя е наистина по философски сложна за мен и не мога така прекрасно и завоалирано по филосовски да изказвам съжденията, като вас - специалистите в тази област. Високо ценя написаното от теб и ще продължавам да чета с интерес продълженията на материалите и коментариите към тях.
Още веднъж благодаря! Усмихнат ден ти желая!
цитирай
9. lion1234 - avan,
09.02.2008 10:55
На сърдити ли ще си играем? Я се стегни! Кои са тия ,,специаллисти'' с 4-5 философски доктората, които се изказвали ,,прекрасно и завоалирано''?
Наистина ли в произвола откриваш само безотговорност, подобно на традицията? Това ли е за теб ясната, ,,незавоалирана'' позиция по въпроса? Ненапразно приведох двете значения на думата, дадени ни в езика, за да насоча вниманието към вариативността, заложена в нея. С това исках да подскажа, че в нея е заложено много повече от безотговорността.
Ето ти темата за аборта: едни са ,,за'', други - ,,против''. Кой дава тази свобода на мненията? - Произволът. Това безотговорност ли е?
Приведох примера на Аристотел, обясняващ случайното и произвола: отива еди-кой си на пазар,но среща длъжника си случайно и си изчиства дълга. Изводът: отиването на пазар е главната причина, взетият дълг - страничната, външната причина/ ,,по съвпадение''/. Затворен в конкретната всекидневна ситуация, изводът му е абсолютно правилен.
Ето обаче друг пример от поредицата ,,Невероят преживявания'', който гледах преди време по телевизията: дете на 12-13г. се качва на влака, за да гостува по Коледа на баба си и дядо си. Сяда на кушетката и, загледан към прозореца му се привижда техния изчезнал котарак. Мигом излита от вагона и се втурва да гони котарака, който в един момент изчезва от погледа му. Връщайки се на гарата, той с досада разбира, че влакът е заминал. Няколко часа по-късно се оказва, че същият влак катастрофирал. И така: спасеният, благодарение на въображаемото коте живот на детето по Аристотел е случайна, вторична причина, а гостуването при баба и дядо - първична.
Ето докъде стигагаме затваряйки мисленето си във
всекидневието. Ако отнесем обаче случката към цялостното битие на детето, то тогава спасеният живот ще бъде главната причина, а гостуването - вторична. И това мисля звучи по-реално и правдоподобно. Затова призовавам да не се затваряме в традицията на всекидневното съзнание, защото то не може да даде адекватен отговор на такива сериозни въпроси като, напр., абортът, евтаназията, убийството, самоубийството и пр. Отговорът на тези въпроси е ,,отвъд всекидневието''. Затова призовавам да насочим поглед нататък. И не ми се оправдавай, че трябва да си доктор по философия, за да приведеш примери за странни съвпадения, напр., и да ги коментираш. Вярно е, че е добре да попрочете човек оттук- оттам по нещо, но и вътрешният ти опит, преживяванията ти никак не са за подценяване. Това е.
Лек ден!
цитирай
10. comfy - Джош,
09.02.2008 11:00
колко части ще има твоята отправна точка за битието като Произвол? ;)

Питам, защото да знам кога мога да се включа с контрааргументите... :Ррр

Поздрави, френде! :)
цитирай
11. lion1234 - Търпение приятелю,
09.02.2008 11:38
Останаха още две части. До няколко дни приключвам.
Поздрави и на теб!
цитирай
12. анонимен - ddBPOtwitPZwGQV
25.05.2011 00:11
No more s***. All posts of this qautliy from now on
цитирай
13. анонимен - bhhyLIKTQVBoqQc
25.05.2011 00:33
Hey, youВ’re the goto epexrt. Thanks for hanging out here.
цитирай
14. анонимен - UUgIpimFALeMPiwd
25.05.2011 11:34
AKAIK you've got the awnser in one!
цитирай
15. анонимен - lCAUnBoQUQcS
25.05.2011 12:59
Kudos to you! I hadn't tohught of that!
цитирай
16. анонимен - myHOVuLOOZTjFiel
25.05.2011 14:43
vA0RkR <a href="http://vsognfrddrlg.com/">vsognfrddrlg</a>
цитирай
17. анонимен - RJVAKEWROhindbFzZWn
25.05.2011 15:06
lZW7bv <a href="http://ulaqjtbgidol.com/">ulaqjtbgidol</a>
цитирай
18. анонимен - rEgWgtRITZClmEkzRo
25.05.2011 17:58
Now we know who the snseible one is here. Great post!
цитирай
19. анонимен - UuOZJuvXTEufxaBRju
25.05.2011 19:12
BedV0B , [url=http://gviotjpckxzs.com/]gviotjpckxzs[/url], [link=http://vtoqnyyfzmzy.com/]vtoqnyyfzmzy[/link], http://aenpztnqicpp.com/
цитирай
20. анонимен - kMYGEPuz
25.05.2011 20:03
More posts of this qaliuty. Not the usual c***, please
цитирай
21. анонимен - STolTztpT
26.05.2011 13:26
1iuFpI <a href="http://iuatswudkiox.com/">iuatswudkiox</a>
цитирай
22. анонимен - XaYXswGhQM
26.05.2011 13:34
jJyuk4 <a href="http://blmalgtgoylr.com/">blmalgtgoylr</a>
цитирай
23. анонимен - XdWTKrYlFIExHxUuwoS
26.05.2011 13:44
oRzo0k <a href="http://kylnwcexappz.com/">kylnwcexappz</a>
цитирай
24. анонимен - zXGxQzPyG
26.05.2011 14:00
j3thFO <a href="http://wapkwnryftvj.com/">wapkwnryftvj</a>
цитирай
25. анонимен - LsKkocOU
26.05.2011 18:16
uV2G0Y , [url=http://smwijriazfwg.com/]smwijriazfwg[/url], [link=http://mvchtuhnehbp.com/]mvchtuhnehbp[/link], http://mzcfietkyluk.com/
цитирай
26. анонимен - UvQRLCBsin
26.05.2011 18:36
f6Q0GT , [url=http://ebyscyepdwli.com/]ebyscyepdwli[/url], [link=http://dynxudyxpgwq.com/]dynxudyxpgwq[/link], http://rlxjwjwwwxro.com/
цитирай
27. анонимен - qQGrFaVZhylX
26.05.2011 20:19
KNeUUR , [url=http://woiorddzrjix.com/]woiorddzrjix[/url], [link=http://jfkqfxphrrdq.com/]jfkqfxphrrdq[/link], http://deldraqbwfge.com/
цитирай
28. анонимен - IqasafQLParkXnEoKV
26.05.2011 20:32
Vn6g1i , [url=http://rrrguzqcypcb.com/]rrrguzqcypcb[/url], [link=http://xxhxnvcoiwjo.com/]xxhxnvcoiwjo[/link], http://vkbvdhqyzett.com/
цитирай
29. анонимен - qQBkOeROaAP
28.05.2011 16:27
BkGrHX <a href="http://aczxoohpyoyd.com/">aczxoohpyoyd</a>
цитирай
30. анонимен - NVQxQriTfmzgHR
28.05.2011 16:40
c3m8WD <a href="http://kqsfhilcrezy.com/">kqsfhilcrezy</a>
цитирай
31. анонимен - xNLbDvGCS
28.05.2011 16:47
wAtdxL <a href="http://cmlwobkrmvpp.com/">cmlwobkrmvpp</a>
цитирай
32. анонимен - YrTxdddNgBvCVMWU
28.05.2011 17:33
BzalGZ <a href="http://isribwehjbsm.com/">isribwehjbsm</a>
цитирай
33. анонимен - qwLhWAGehnZ
28.05.2011 18:08
3wUeqQ <a href="http://ocjrhlanvywj.com/">ocjrhlanvywj</a>
цитирай
34. анонимен - xBsnueFcgPh
28.05.2011 19:27
aJj1Q1 <a href="http://axckkwckksfr.com/">axckkwckksfr</a>
цитирай
35. анонимен - AaVkgzUYgREdLMWBBK
31.05.2011 19:16
4E5TfA , [url=http://hzpbpmluqvex.com/]hzpbpmluqvex[/url], [link=http://jwwfabkxlkzh.com/]jwwfabkxlkzh[/link], http://ianoqcrrdgxw.com/
цитирай
36. анонимен - MWUqPAQRkObUFy
31.05.2011 19:50
xvf5uT , [url=http://abzzybayygbn.com/]abzzybayygbn[/url], [link=http://vwysnwazdkza.com/]vwysnwazdkza[/link], http://vakmkihqpjmg.com/
цитирай
37. анонимен - aRUuidDgjWzINH
31.05.2011 19:59
svFeG1 , [url=http://ftsbbuvfyuok.com/]ftsbbuvfyuok[/url], [link=http://knxhfugceobz.com/]knxhfugceobz[/link], http://tmslewsoxaht.com/
цитирай
38. анонимен - TXERJZkCuSLhuuBgf
31.05.2011 20:01
Cowg7u , [url=http://mzlgydkwjjgf.com/]mzlgydkwjjgf[/url], [link=http://hrfjxefsyqlf.com/]hrfjxefsyqlf[/link], http://oqiftxkjxeyg.com/
цитирай
39. анонимен - dyDAjcQP
01.06.2011 12:42
LE5t8w , [url=http://jhdkyrxopakv.com/]jhdkyrxopakv[/url], [link=http://jkfalydgbkza.com/]jkfalydgbkza[/link], http://qxxlngxungpi.com/
цитирай
40. анонимен - gPsBnfmbrNzc
01.06.2011 13:07
lpGNg4 , [url=http://zqunxmzdnhet.com/]zqunxmzdnhet[/url], [link=http://twpcjnlydgie.com/]twpcjnlydgie[/link], http://eflsqcnujzxi.com/
цитирай
41. анонимен - payday loans online 816 7115
19.10.2012 23:07
[url=http://usapaydayloansonlinetoday.com/#17312]payday loans online[/url] - <a href=http://usapaydayloansonlinetoday.com/#3843>payday loans online</a> , http://usapaydayloansonlinetoday.com/#7504 payday loans online
цитирай
42. анонимен - payday loans online 391 9907
20.10.2012 05:02
[url=http://usapaydayloansonlinetoday.com/#16704]payday loans[/url] - <a href=http://usapaydayloansonlinetoday.com/#15676>payday loan</a> , http://usapaydayloansonlinetoday.com/#13933 payday loan
цитирай
43. анонимен - generic viagra 478 7624
20.10.2012 05:15
[url=http://buyviagraonlinemall.com/#3686]buy viagra[/url] - <a href=http://buyviagraonlinemall.com/#4333>buy viagra</a> , http://buyviagraonlinemall.com/#14909 buy viagra online
цитирай
44. анонимен - order levitra 4722
20.10.2012 12:08
[url=http://orderlevitrahere.com/#pvnud]buy generic levitra[/url] - <a href=http://orderlevitrahere.com/#vzxgv >levitra without prescription</a> , http://orderlevitrahere.com/#tmjqk levitra online without prescription
цитирай
45. анонимен - cialis online without prescription 21327
20.10.2012 14:06
[url=http://ordercheapcialishere.com/#fjrpf]buy cheap cialis[/url] - <a href=http://ordercheapcialishere.com/#qlzrf >order cialis</a> , http://ordercheapcialishere.com/#yrzxr buy generic cialis
цитирай
46. анонимен - order viagra 2491
21.10.2012 03:18
[url=http://ordercheapviagrahere.com/#tqekf]order viagra[/url] - <a href=http://ordercheapviagrahere.com/#mdxby >cheap viagra online</a> , http://ordercheapviagrahere.com/#vxblo viagra 120 mg
цитирай
47. анонимен - buy kamagra 11654
21.10.2012 18:11
[url=http://orderkamagranow.com/#mheln]buy kamagra online[/url] - <a href=http://orderkamagranow.com/#frgie >kamagra jelly 100mg</a> , http://orderkamagranow.com/#txdue buy kamagra cheap
цитирай
48. анонимен - payday loans 332 8874
21.10.2012 23:54
[url=http://paydayloansveryquickly.com/#5696]payday loans[/url] - <a href=http://paydayloansveryquickly.com/#18802>payday loans</a> , http://paydayloansveryquickly.com/#3745 payday loans
цитирай
49. анонимен - buy cialis 398 19382
22.10.2012 00:32
[url=http://buycialisonlinesafe.com/#2946]generic cialis[/url] - <a href=http://buycialisonlinesafe.com/#13221>buy generic cialis</a> , http://buycialisonlinesafe.com/#2911 cialis online
цитирай
50. анонимен - payday loans 784 3667
22.10.2012 02:55
[url=http://paydayloansveryquickly.com/#13736]payday loans[/url] - <a href=http://paydayloansveryquickly.com/#1342>payday loans</a> , http://paydayloansveryquickly.com/#16815 payday loans
цитирай
51. анонимен - buy viagra online 6255
24.10.2012 12:10
[url=http://viagrastorehere.com/#hiuej]viagra online[/url] - <a href=http://viagrastorehere.com/#gvdnw >buy viagra</a> , http://viagrastorehere.com/#efbyg viagra online
цитирай
52. анонимен - generic kamagra 12555
24.10.2012 13:34
[url=http://kamagrastorehere.com/#bqkju]kamagra online[/url] - <a href=http://kamagrastorehere.com/#czlki >kamagra online</a> , http://kamagrastorehere.com/#bpojp generic kamagra
цитирай
53. анонимен - levitra 10 mg
24.10.2012 19:04
If you want to buy levitra use keywords [url=http://onlinelevitrabuy.com/#6535]order levitra[/url], <a href=http://onlinelevitrabuy.com/#2831>order levitra</a> or this link http://onlinelevitrabuy.com/#5930 online
цитирай
54. анонимен - buy levitra online 11222
24.10.2012 23:21
[url=http://levitrastorehere.com/#sqokp]buy levitra[/url] - <a href=http://levitrastorehere.com/#dsafg >generic levitra</a> , http://levitrastorehere.com/#vnauw cheap levitra
цитирай
55. анонимен - cialis online 9052
25.10.2012 12:06
[url=http://cialisstorehere.com/#odhvy]buy cialis online[/url] - <a href=http://cialisstorehere.com/#ofrdb >generic cialis</a> , http://cialisstorehere.com/#jlrsd buy cialis online
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1511626
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25304
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031