Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.11.2008 15:16 - Упражнение в...живеене
Автор: lion1234 Категория: Други   
Прочетен: 6598 Коментари: 32 Гласове:
1



     Всеизвестно е, че гениалният Платон определя философията като упражнение в умиране. В известен смисъл целият философски опит до Киркегор, включващ средновековната схоластика и философията на Новото време, е подчинен именно на това трудно ,,упражнение"". Негова главна цел е да ни накара да свикнем с мисълта за смъртта и да я приемем като нещо естествено.
     Самата смърт дори не се и споменава, а бива заместена от богатия арсенал от понятия, присъщи на религията, мистиката и господствуващия тогава рационализъм. В този ред на мисли, тя бива представяна ту като ново начало, ту като бъдещ живот или пък като висша трансценденция, т.е. преход към оня другия, прекрасен живот отвъд. Основното внушение в случая е: не се страхувайте от смъртта, защото смърт няма, има само едно ново начало - на новия живот отвъд.
   Въпросното ,,упражнение"" битува и днес в широко популярните теории за ,,живота след смъртта"", както и във всекидневната практика: погребенията, напр., са превърнати в религиозен ритуал, в обичай, редом със сватбите, различните освещавания и пр. Традицията, канонът, повторяемостта на погребалната церемония целят да притъпят трагичния инцидент и да го сведат до обичайната, всекидневна практика, вкарвайки го в рамките на вече познатото, изпитаното, което не всява паника и ужас. Тук в прав текст е привлечена на помощ и самата философия: ненапразно в подобни трудни ситуации те съветват съчувствено:,,Опитай се да го приемеш/ станалото/ философски!"".
   Ето в това е цялата есенция на Платоновото ,,упражнение в умиране"" - да свикнеш с мисълта, че смъртта е нещо естествено, че тя е едно завръщане в Идеята, в Първообраза. Неслучайно той определя съществуването като спомен, напомняйки ни, че преди да дойдем тук, сме били първо там, в Идеята.
     Като се замисли човек, наистина е твърде неразумно да се страхуваш от нещо, кoeто не знаеш какво всъщност е - за смъртта разполагаме само с чуждия опит. Това, че отстрани смъртта ни изглежда като нещо ужасно, съвсем не означава, че тя наистина е ужас: озовалите се на границата между живота и смъртта споделят, напр., че преходът към отвъдното бил нещо неописуемо, неизразимо приятно като преживяване. Така или иначе, да се страхуваш от нещо конкретно, на-стоящо - от тъмнината, от змия, от куче - е напълно разбираемо. Страхът от нещо неопределено, пред-стоящо пък е абсолютно безпредметен, защото е страх от нищо. Въпреки всичко обаче той е факт.
    Тъкмо с този първичен, чист страх от пред-стоящото/ нищото/, се заема пръв сериозно Киркегор. В противовес на Платон, той стига до заключението, че съществуването не е спомен, а повторение на пред, пронизано от същия този ,,най-страшен"" страх от нищото, който следва да бъде преодолян чрез вярата. По този начин Киркегор се отказва от ,,упражнението в умиране"" и поставя началото на едно упражнение в живеене, чийто аналог е добре познатата Философия на живота. Самото название на последната подсказва, че в центъра на вниманието й не е нито смъртта, нито отвъдния живот, а тукашния, на-стоящ живот с всичките му тайнства и предизвикателства, намерили своето ярко превъплъщение в Шопенхауеровата воля за живот, науките за духа на Дилтай, Ницшевото себепреодоляване, ,,жизнения порив"" на Бергсон и пр.
    Накрая, не ни остава нищо друго, освен да се потопим и в невероятните ,,Спомени от Бъдещето"" на виртуозния Патрик Мораз - първият кийбордист на небезизвестната прогрок банда ,,Йес"":
" play="true" loop="true" menu="true">


Тагове:   упражнение,


Гласувай:
1
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lion1234 - Тъй като...
27.11.2008 15:29
съвсем неволно, за жалост, изтрих последния си пост, заедно с коментарите, използвам случая да благодаря на Ан, аван и Вики за чудесните им коментари!
Извинявайте за неволната грешка!
Поздрави и приятен ден ви желая!
цитирай
2. avangardi - Ли, случва се.
27.11.2008 18:41
Ако влеза в кондиция ще се постарая да го възстановя.

В диалога “За краткостта на живота” Сенека така отговаря на Луцилий на въпроса, “защо страдаме, че животът е кратък?” – “От всичко се страхуваме като смъртни, за всичко копнеем като безсмъртни. Животът не е кратък ако го използваме, за да живеем, а не го прахосваме в страх, че ще умрем. Няма изкуство, което да е тъй чуждо на човека, както изкуството да се живее: нищо не се учи по-трудно. Как да живеем се учим цял живот, а още нещо, което може би повече ще те учуди: цял живот трябва да се учим как да умрем.”

Поздрави! Приятна вечер!
цитирай
3. lion1234 - Благодаря ти...
27.11.2008 20:46
за проявеното разбиране, аван! Ето една от шегичките на Случая, за които стана дума одеве! Тя ме наведе на следната мисъл: аз направих ,,повторение напред'' чрез възстановяване на поста, като същевременно се върнах и при ,,спомена назад'' към предишните коментари! Явно случилото се показва, че ,,спомен'' и ,,повторение'' вървят ръка за ръка.
Впрочем, и приведеният от теб по-горе диалог между Сенека и Луцилий прекрасно потвърждава тъкмо това!
Както се казва, всяко зло за добро!
Приятна вечер и на теб!
цитирай
4. rumyrayk - :))Джош,
28.11.2008 13:07
както стана ясно, по чудо си го изтрил точно тогава, когато ти постнах комента:)) Хареса ми упражнението, върху което си се упражнил, също и музикалното парче е супер яко! Поствам ти пак един мой стар постинг, твърде неизчерпателен, но все пак леко пърхащ по периферията...За всичко останало, разбрали сме се, ще дискутираме на английска бира - и двамата имаме напоследък поводи за черпене, та голямо пиене ще падне;)
Ето го и постинга:


Има ли живот след смъртта
19.11.2007 23:39

Всеки си задава неминуемо въпроса : „Има ли живот след смъртта?”. И си отговаря по един или друг начин, в зависимост от религиозната и философската си ориентация, в зависимост от това в какво вярва, доколко вярва, и дали изобщо вярва. Съществуват редица книги, в които се разглежда въпроса за опита след смъртта. Мнозина автори, достигат до заключението, че живот след смъртта съществува в един или друг смисъл.
Роберт Крукер е един от най-сериозните изследователи в тази област, ползвайки за основни източници за задгробният свят, съобщенията на медиумите.
Застъпници на това са д-р Елизабет Кублер-Рос, д-р Реймънд Моуди, и много други, които търсят обяснения на съвременните следсмъртни прояви в писанията на шведския мистик Сведенборг и неговите задгробни видения, както и в тибетската „Книга на мъртвите”. След публикуването на книгата на д-р Кублер –Рос „За смъртта и умиранията” (1969г.), въпроса за смъртта бива включен в тематиката на медиците, което от своя страна допринася за създаването на една интелектуална атмосфера, благоприятстваща да се обсъжда сериозно проблема. Самата д-р Кублер –Рос има поразителни лични преживявания, за които не веднъж е давала да се разбере в свои лекции и нтервюта. През 1975та година, излиза и първата книга на д-р Моуди.
Тези възгледи са значителен пробив в медицинските и научните среди, и поставят много въпроси след себе си. Обяснението за тази промяна е проста – новите методи за реанимация на клинично мъртвите, в частност чрез симулация на спрялата сърдечна дейност, вече намират широко приложение. Хора, без пулс и биене на сърце, тоест, практически мъртви, се връщат към живота и говорят за своите преживявания `там`, без страх, че ще бъдат сметнати за луди. За един християнин, разбира се, няма нищо чудно в това, че душата се отделя от тялото в момента на смъртта, но един атеист би останал потресен, и едва ли би повярвал на случай, подобен на този, който описва д-р Кублер Рос : Сляпа жена, която бидейки в клинична смърт, „видяла” и описала всичко в стаята, също и това, което се случва с нея, когато се върнала към живот. При това, тя отново била сляпа, завръщайки се към живота. Това е едно от многото доказателства, че човек вижда не с окото, и че мисли всъщност не мозъка, а по-скоро с душата, която, докато тялото е живо, изпълнява тези функции посредством физическите органи, а когато то умре – чрез собствената си сила (д-р Елизабет Кублер Рос, „Няма смърт”).
В своята книга „Живот след смъртта”, д-р Реймънд Моуди споделя: „ Почти всички в една или друга форма ми казваха, че те не се боят от смъртта.”. Подобни са и възгледите на д-р Кублер Рос: „Регистрираните случаи показват, че умирането е болезнено, но самата смърт е съвършено спокойно преживяване, лишено от болка и страх. Но какво всъщност доказват съвременните преживявания „след смъртта”и „извън тялото”? Болшинството изследователи са съгласни с д-р Моуди, че те не потвърждават обичайната християнска представа за Небесата, но доказват, че човешката душа живее извън тялото, както и съществуването на нематериална реалност. Целият християнски следсмъртен опит потвърждава съществуването на Небето, ада, съда, необходимостта от покаяние , подвиг и страх от вечната гибел на душата. Докато тези съвременни преживявания, подобно на опитите на магьосниците, езическите„посветени” и медиумите, се свежда в уверения, че в задгробния свят едва ли не, съществува „курорт” с приятни впечатления, където няма съд.
Окултното учение на съвременните изследователи на следсмъртните преживявания, може да се обобщи в няколко точки. Д-р Кублер Рос формулира тези точки с увереността на човек с опит в непосредственото общуване с другият свят.

1. Не трябва да се боим от смъртта.
2. Няма да има нито съд, нито ад.
3. Смъртта не е единственият и окончателен опит, както я описва християнското учение, а по-скоро само безболезнен преход към „по-високо състояние на съзнанието”
4. Целта на земният живот и живота след смъртта не е вечното спасение на собствената душа, а неограничен процес на растеж в рюбовта, разбирането и самореализацията
5. Следсмъртните и извънтелесни преживявания се явяват сами по себе си подготовка за живота след смъртта


Всяка от тези точки се явява част от спиритическото учение, открито в края на 19век от самите „духове” чрез медиумите, и е в пълен разрез с традиционното християнско учение за задгробният живот. Нека се спрем накратко и на християнското отношение към смъртта, така, както го е видял йеромонах Серафим (Роуз), в своята книга „Душата след смъртта”, в която той прецизно анализира и разглежда всички аспекти на съвременният опит, както в окултно, така и в християнско, в частност православно осветление.

Макар, че окултното отношение за задгробният живот отвежда далеч встрани от същностната природа на нещата, то започва с християнската истина, че смъртта на тялото не е края на човешкият живот, а само начало на ново състояние на човешката личност, която продължава да съществува и отделно от тялото. Смъртта не е създадена от Бога, а се е появила с грехопадението на Адам. Вечната участ на човек зависи много от това, как той се отнася към смъртта и как се готви за нея. В християнското отношение към смъртта, присъстват емоции като страх и неувереност, точно тези емоции, които окултизма иска да отстранни; като тези емоции, разбира се, нямат нищо общо с низкия страх, който могат да изпитват умиращите без надежда за вечен живот.
Истинското християнско отношение към смъртта се основава на осъзнатата критична разлика между този и бъдещият живот. Ето какво казва по този въпрос Митроп. Макарий Московски (Булгаков): „Смъртта е границата, с която приключва времето за подвизи, определено за всеки човек, и започва времето за въздаянието, така, че след смъртта не е възможно нито покаяние, нито поправяне на живота. Тази истина е изразил Спасителят Христос с притчата за богатия и за Лазаря, от която се вижда, че и двамата незабавно получили въздаяние след смъртта, и че богаташа, колкото и да се мъчил в ада, не е могъл чрез покаяние да се освободи от своите страдания.” (Лк. 16:26), (т.2, стр. 524).
По подобен начин, вече в по-ново време, свети Серафим Саровски учи : „Ако знаеш каква сладост очаква душата на праведния на небесата, ти би се решил във временния си живот с благодарност да понасяш скърби, гонения, клевети. Ако тази наша килия беше пълна с червеи, които ядат плътта ни през целия ни временен живот, трябва с пълно желание да се съгласим на това, за да не се лишим от небесната радост, която Бог е приготвил за тези, които Го обичат”.
Мястото на постоянната мисъл за смъртта в християнският живот може да се види от учебника за християнският подвиг „Лествица ”(стълба) на преп. Иоан Лествичник, шестата степен на която е специално посветена на това: „Както хлябът е най-необходимата от всички храни, така и мисълта за смъртта е най-нужна от всички други деяния...Невъзможно е човек да прекара благочестиво сегашния си живот, без да живее с мисълта, че всеки ден е последен в живота му”. Това се казва и в Писанието : „ Във всичките си работи помни за твоя край, и во веки не ще съгрешиш”. (Сир. 7:39)


Поздрави и прегръдки, скъпи приятелю.
цитирай
5. lion1234 - Ауу,
28.11.2008 19:30
великолепен материал, Руми! И аз неволно да се лиша от него, заради омразния бутон ,,Изтрий'', който сега вече гледам под лупа! Извинения и на теб, заради тази неволна моя грешка!
Ако ти нaричаш това пространно изложение неизчерпателно и ,,пърхащо по периферията'', какво да кажа аз тогава? Вярно, като съдържание, темата е неизчерпаема, но по-важното е тя да бъде об-гледана от колкото се може повече ъгли. Тъкмо в този пункт ти вече наистина си изчерпателна, доколкото си предствила гледните точки както на окултизма/ Сведенборг, Крукер/, така и на традиционата медицина/д-р Коблес-Рос, д-р Р. Моуди/ и на религията/ Митр. Макарий, св. Серафим и преп. Йоан Лествичник/. На практика ти ни представяш интерпретациите на основните, ключови сфери на познанието по въпросната тема.
Връщайки се към началото на изложението ти, приятно ме изненадва и един друг аспект на илюстрирания от теб плурализъм, редом с чисто познавателния, а именно - етичният, тъй като НЕ ОСЪЖДАШ, а чисто и просто обективно представяш тезите както на атеизма, така и на христианството/православието/ по въпроса за живота и смъртта!
Есенцията на този увлекателно написан текст е в изброените по-горе 5 точки: не трябва да се боим от смъртта, тя не е последен опит, а ВЪРХОВНА ВЪЗМОЖНОСТ за ,,растеж в любовта, разбирането и себереализацията''!
Вниманието ми бе привлечено и от етико-онтологичния аспект на смъртта, изразен на финала от преп. Йоан Лествичник:,,...Невъзможно е човек да прекара благочестиво сегашния си живот, без да живее с мисълта, че всеки ден е последен в живота му''. Тя ме навежда към аналогия с Хайдегеровата теза за едновременното ни ин-зистиране и ек-зистиране. С други думи, живееки тук, ,,като за последно'' ние ще бъдем благочестиви, т.е. ще се стремим към перфектност и съвършенство. И стимулът за това ще бъде ,,като за последно'' - то, т.е. смъртта. Колкото и парадоксално да звучи, тук проличава ,,битийният'' характер на смъртта, доколкото тя постоянно те стимулира и връща към ЖИВОТА С ЛИЦЕ!
Толкова засега от мен, скъпа и обична приятелко!
Останалата част от дискусията - на бира в твоята очарователна компания!
Сърдечни поздрави и прегръдки и от мен!
цитирай
6. rumyrayk - :) Неизчерпаема е тази тема, да,
28.11.2008 20:05
надявам се, Джош, и в задгробният живот с теб да си пием ако не бира, (защото се съмнявам, че там има пивоварни;), то поне някакъв много приятен еликсир:))
цитирай
7. lion1234 - Руми,
28.11.2008 21:03
хубаво би било, ако не бира, там поне да има от любимия ни гроздов сок - нямаш нищо против, нали?
Е, ако няма, ще минем на нектари от кайсии, нарове, ха-ха - все приятни еликсири!
цитирай
8. анонимен - Вярвам,
01.12.2008 21:13
че Душата се преражда. Но мен ме гложди едно съмнениеотносно виденията на клинично мъртвите.В действителност те не са истински мъртви, тъй като мозъка им е още жив и функционира.Значи Душата още не е напуснала тялото...Излиза че техните видения за отвъдното са продукт на още живия мозък?
цитирай
9. lion1234 - Така е,
01.12.2008 23:07
анонимен - клиничната смърт е все още загадка, едно особено състояние ,,между'', при което ,,още живия''
мозък ни изпраща данни от своето ,,предварително знание'', т.е. знание вън от всекидневния опит, чисто ,,негово'' си, хвърлящо светлина относно онова, което определяме обикновено като ,,отвъдност''.
Поздрави!
цитирай
10. anastasiia - Така е устроен човекът -
05.12.2008 09:42
да се страхува от неизвестното...
Харесва ми това Упражнение в живеене...:) Същественото е как живеем, как вървим по пътя си... Същественото е да изживеем живота си с "всичките му тайнства и предизвикателства"... Всичко, което правим има някакъв смисъл... Затова, просто е важно да сме истински...и напред!... За останалото, Вселената ще се погрижи...;)
Благодаря ти за страхотното парче!:) Хубаво е да се потопим в спомените си..., в бъдещето:)
Мнооого усмивки, Джош...:))))
цитирай
11. lion1234 - Привет Ася,
05.12.2008 16:50
Много се радвам, че се включи в нашата интересна дискусия!
,,Същественото е как живеем'' - точно около това ,,как'' се върти смисълът на живота ни! Едни залагат на живота с лице, други, преследващи само и единствено привилегиите, облагите и удоволствията пък се о-без-личават. Нашето ,,как'' доизгражда нашето ,,аз'', оформяйки го окончателно в нашето ,,какво'', в нашата същност.
Нека, както казваш, ние да се погрижим за нашите ,,какво'' и ,,как'', а за останалото ще се погрижи Вселената!
Драго ми е, че парчето ти е харесало! Сметнах, че то чудесно се вписва в темата, съчетавайки спомена и бъдещето!
Удоволствие бе за мен, че ми гостува, че обменихме мисли по тези ключови за всеки един от нас въпроси!
Весело настроение ти желая, Ася!
цитирай
12. анонимен - abe,hora,
14.12.2008 12:03
kade tuk e seksa,a?
цитирай
13. lion1234 - Интересен въпрос!
14.12.2008 13:25
Сексуалните упражнения са един вид ,,упражнение в живеене'', още повече че раждат нов живот.
Французите обаче определят оргазма като една малка смърт - за тях сексът явно е ,,упражнение в умиране''.
Може би донякъде те са по-своему прави, защото по време на секс наистина умираме...от удоволствие! Въпрос на усещане.
Поздрави, анонимен!
цитирай
14. анонимен - LkTWtmVqlgXdUJHpiUU
25.05.2011 03:12
It's soopky how clever some ppl are. Thanks!
цитирай
15. анонимен - ESJewCWJRlegqioM
25.05.2011 04:41
Posts like this brighten up my day. Tkahns for taking the time.
цитирай
16. анонимен - XDKwkGeIiHS
25.05.2011 15:29
oF0lRj <a href="http://pjybhmvgaxkl.com/">pjybhmvgaxkl</a>
цитирай
17. анонимен - uFaOArNgEFBRZI
25.05.2011 15:46
SEGUUF <a href="http://weehzptzicdf.com/">weehzptzicdf</a>
цитирай
18. анонимен - DhLqVOYKw
25.05.2011 16:40
Hey, subtle must be your mdilde name. Great post!
цитирай
19. анонимен - VyijssdbZsreSGoiIp
25.05.2011 16:46
In awe of that answer! Raelly cool!
цитирай
20. анонимен - DbCaVYcvlgSwenhTF
25.05.2011 19:30
Home run! Great slugging with that awnser!
цитирай
21. анонимен - nqcrOYPEsrVpSDaQt
25.05.2011 19:36
Y155wl , [url=http://aetglgkvhknw.com/]aetglgkvhknw[/url], [link=http://rwyhogkzvkjg.com/]rwyhogkzvkjg[/link], http://cfqxtmbxmwft.com/
цитирай
22. анонимен - ngOmHWRFsFOhUPDIWWM
25.05.2011 21:18
THX that's a great ansewr!
цитирай
23. анонимен - vWdGZXrQY
26.05.2011 13:19
j0Keuq <a href="http://eoytnquftltb.com/">eoytnquftltb</a>
цитирай
24. анонимен - eQCxcNlaXh
26.05.2011 13:30
2tHjlY <a href="http://xjlnxqdtdxuk.com/">xjlnxqdtdxuk</a>
цитирай
25. анонимен - MMjDaVZd
26.05.2011 20:35
h8JtaU , [url=http://geblcqqxbour.com/]geblcqqxbour[/url], [link=http://feakwsoexnqz.com/]feakwsoexnqz[/link], http://zgzfdecziocn.com/
цитирай
26. анонимен - OWTANvyWfWTZxpCZPx
26.05.2011 20:45
Xpdyyz , [url=http://tczcufnnutzi.com/]tczcufnnutzi[/url], [link=http://tknnfiqqcwhn.com/]tknnfiqqcwhn[/link], http://aqadxmlsvspv.com/
цитирай
27. анонимен - GHfKXTCFgDMfXjwrSt
28.05.2011 16:38
1KVGke <a href="http://qrdgjmmtwnco.com/">qrdgjmmtwnco</a>
цитирай
28. анонимен - niIZQEIPbfL
28.05.2011 18:37
2FvTJJ <a href="http://zmbguhpycwfm.com/">zmbguhpycwfm</a>
цитирай
29. анонимен - zAJXWmBa
28.05.2011 19:31
ty39pS <a href="http://yurcxktfxupx.com/">yurcxktfxupx</a>
цитирай
30. анонимен - GxDulGdkJW
31.05.2011 19:54
nHD2Qp , [url=http://aobzyxdgetjh.com/]aobzyxdgetjh[/url], [link=http://rqxesgwnzgsp.com/]rqxesgwnzgsp[/link], http://ofqepxogbbsy.com/
цитирай
31. анонимен - COcMFBpBjQhEPMnP
01.06.2011 13:08
tDOVO4 , [url=http://weqooqmpduay.com/]weqooqmpduay[/url], [link=http://ahevgbjvaxgr.com/]ahevgbjvaxgr[/link], http://biluxkrpwxii.com/
цитирай
32. анонимен - AhbHTjOCBfEx
01.06.2011 13:20
bkhRnt , [url=http://dencwsdxgwuc.com/]dencwsdxgwuc[/url], [link=http://lnpkaubytlwr.com/]lnpkaubytlwr[/link], http://lvejzvvwxnix.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1033992
Постинги: 165
Коментари: 2880
Гласове: 23851
Календар
«  Декември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31