Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.01.2009 15:49 - Философски инвенции
Автор: lion1234 Категория: Други   
Прочетен: 4300 Коментари: 9 Гласове:
1




                                                         ОТ ФИЛОЛОГИЯТА КЪМ ФИЛОСОФИЯТА

                                                                     Една удивителна представка

     Имам усещането, че невероятно продуктивната представка ,,с(ъ)-"" притежава буквално онтологически измерения. Най-общото й значение, както знаем, е ,,заедност"", ,,наличие, пребиваване, редом с..."". Това лесно би могло да бъде илюстрирано при думи като ,,събитие"", ,,спътник"", ,,съучастник"", ,,съдържание"", случай и пр. При един по-задълбочен и сериозен прочит няма начин да не се досетим, че освен ,,заедност"", тази представка е носител и на следните изключително важни допълнителни значения:,,различие""/ другост/, доколкото моят спътник, напр., е просто друг, различен от мен, пътник; ,,паралелност"", по отношение на дадена набелязана цел.     Изброените по-горе значения ,,заедност"", ,,различие"", ,,паралелност"" на представката  ,,с"" ясно и нагледно обуславят ключовите онтологически основания на самото съществуване, в цялост. Те доказват, че вън от заедността, различието и паралелността съществуването просто е невъзможно, защото то просто няма да е вече съ-ществуване. От друга страна, доколкото пътникът и спътникът, участникът и съучастникът образуват двойки, то дуализмът е естественото състояние на съществуването. И всякакви опити за редукция на откритата му, ,,произволна"" структура, в полза на какъвто и да е монизъм, е вече знак за игнориране на паралелността, баланса и хармонията.
      Другият интересен момент е при сродната на съществуването дума ,,същност"". Тази близост, сходство между тези думи недвусмислено подсказва тясната им връзка: реално погледнато, същността е едно ,,застинало"" съществуване.Къде е главната разлика: тя е по линия на екстатиката/ съществуването/ - статиката/същността/. По-любопитно е обаче следното: представата ни за същността като нещо единно, монолитно, неразчленимо, изчистено от каквито и да е ,,полипи"" на историческия опит изведнъж бива опровергана от наличната представка ,,с(ъ)"" в думата, доколкото тя е знак за заедност, двойка, различие - самото ,,с(ъ)"" е вече другост. Пита се: какъв е характерът на тази другост при ,,чистата"" иначе същност? По никакъв начин тази другост не е представена при същността като някакво реално предметно съдържание, отделимо от същността, както е напр., отделима и различима всяка съставка на една напитка. Тя е по-скоро във вид на една възможност за съ-живяване на ,,застиналата"" в ,,хралупата"" си същност чрез изхода й навън в света на съществуващото. Разбира се, това явление е твърде рядко/ същността е по-склонна да се крие и съ-хранява/, поради което определих съществуването като Случай, а склонността, традицията на същността да се скрива и съхранява - Обичай. Взети заедно, Случаят и Обичаят оформят откритата, ,,произволна"", екстатична/ динамична/ структура на битието, в цялост. Взаимодействието помежду им е продиктувано от Недостига/ при Обичая/ и Излишъка/ при Случая/.
       Тук обаче се натъкнахме на една друга интересна представка, май.

                                                                  Другата удивителна представка

       Следващата удивителна представка, наситена с ,,философски"" смисъл е представката ,,о-"". Нейното ключово значение пък е ,,кръжене"", ,,въртене в кръг"".  Кръжейки около Нещо-то, тя на практика държи, владее, грижи се за неговата Цялост. В тази й ,,грижа"" за Всеобщото, Цялото е и дълбокият й философски смисъл. Това много ясно проличава в думи като ,,обиколка"", ,,обикновеност"", ,,обич"", ,,обитавам"" и споменатия вече Обичай. Обединителното звено помежду им е общото значение ,,кръжене около битието"".
        Ако ,,с-"" - то сочи другостта в Нещо-то, един вид отрицанието му, като това, което то не е, то ,,о-"" - то пък точно го легитимира, като това, което то е в себе си. В този ред на мисли, ако Случаят е царството на вечно променящите се съществуващи/ промяната е неизменно условие за съществуването им/, то Обичаят пък е царството на незменните автентични  същности/ при Обичая няма промяна, защото е отвъд пространство-времето/. Видно е, че Случаят е една воля за промяна, докато Обичаят е воля за повторение.
       Думата ,,обич"" хвърля допълнителна светлина върху разглеждания от нас Обичай, доколкото ключовото им общо ,,онтологическо"" значение - повторението, е съ-четано с ,,психологическо"" такова - симпатията. Действително Обичаят/ и във всекидневния си смисъл на традиция, ритуал, и в онтологическия си смисъл на воля за повторение/ е о-бичан, заради своята целесъобразност, закономерност, предсказуемост, за разлика от еднократния Случай, който вдъхва недоверие, страх: спомнете си, че любима фраза на мнозина е: ,,Това съвсем не е случайно"", или пък:,, Няма нищо случайно"". Даваме ли си сметка, че отхвърляйки случайното, ние отхвърляме на практика цялото си съществуване, живота, като една щастлива случайност, като един самотен остров сред океана на Нищото. И дали само вечното, нетленното/ Обичаят/ е ценно? Не е ли в същата степен ценно и еднократното, не-повторимото/ Случаят/. Ами вземете щастието: то обичайно ли е или случайно - въпросът е по-скоро риторичен, струва ми се.
      Ето как, без да ща, задълбах в етиката, ама пък ,,етос"" на гръцки не означаваше ли ,,обичай""? Да, но това е ,,всекидневният"" обичай, а не твоя ,,онтологически"", ще ми бъде напомнено.  Така е, но ми хрумна, че май е време, етиката да отхвърли отеснелите й вече ,,всекидневни"" одежди и да облече по-свободните и широкоскроени ,,битийни"" одежди. Защото всяка една етика, залагаща на Всеобщото, Универсалното, Вечното и игнорираща Личността, Индивидуалното, Живота, т.е. Случая, рискува да се окаже неактуална и никому непотребна.



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. rumyrayk - удивителна представка,
28.01.2009 22:50
от удивителен философ :) Признавам, не мога и ред да напиша нещо подобно, вероятно го оСЪществявам по други неведоми пътища, защо не и от глина;)
Имам един много смешен текст, с буквата "с", но не му е май тук мястото да го пусна:)) Ако решиш, ще е на твоя отговорност))
Поздрави, Джош!
цитирай
2. lion1234 - Е как да не можеш...
28.01.2009 23:27
Точно в момента го о-съ-ществи - събра в едно ,,о-'' и ,,с(ъ)! Поздравления, скъпа Руми! Чудесно до-писа текста!
Давай по-бързо текста с буквата ,,с'' да се посмеем!
цитирай
3. rumyrayk - Както казах, на твоя отговорност, скъпи Джош :))))
29.01.2009 00:58
Сега ми направи впечатление и това в твоя текст: "Кръжейки около Нещо-то"...Разсмя ме, приятелю, знаеш защо...))))А ето сега и моя подарък, дръж се здраво, за да не припаднеш от смях ;))) Няма си заглавие, ще разчитам на теб;)

Ссссссссс

Странният, симпатичен семинарист, сега също строител, Симо, строил страноприемницата на самотната , скромна и стройна Сийка от село Сенокос. Сутрин ставал, спортувал. Светнело ли слънцето, Сийка му сипвала супа, слагала самун, скилидки, сирене, сливова скоросмъртница, симитлийска сланина и салам. Съпикясал се Симо, от сластни съновидения се смахнал, стопирал страха, сдухал самоконтрола.
- Сийке, супата ти е страшна, славословя те, съкровище. Смокиньо саморасляк, снежинке снежнобяла, съблазнителко, самодиво светлокоса, също сочна, сърнице сантиментална, слънце си самобитно, с`агапо. Снайпер със сладко семе съм скрил стоманен, скача сякаш скакалец е. Склони, Сийке, съгреши със Симо, сиромах страстен! – смотолевил Симо, страшно съсредоточен, и се сетил за сефтето в силога със Стояна, сестра Сийкина.
- Серсем, сквернословец! Свинщина световна, скандал. Срамотиш ме, сетивността ми не съзираш. –скастрила го Сийка, сгорещила се.
- Смотана си Сийке, скучна си. Симулираш съмнения. – скръбно сдал силици Симо.
- Сал скелет си, сом спаружен. Специфично спекулираш, сподвижнико на Сатаната. Със сестра ми Стояна се съешавай, селяндур. Стрихнин в супата да ти бях сложила, съсел слабоумен.– строго и студено Сийка срязала стремежите Симови.
- Сврака сбабичосана. – сдухал се Симо сепнат.
Сконфузил се, сринал се, па му се спихнал суджука съсе самочувствието, сълза по скулите му се стекла.

цитирай
4. lion1234 - Ха-ха-ха!
29.01.2009 11:33
Ами талант си, скъпа Руми! Ето как от едно ,,с'' си спретнала страхотната история за бедния Симо Снайпериста, когото лошата как' Сийка набързо превърнала в ,,спихнал суджук'', ха-ха-ха!
Голямо въведение/ в психоанализата/ правиш с това Сссссъскане - веднага се сетих за един ,,кьорав'' смок...ха-ха!
Ах, тия ,,семена'', ах тия ,,сълзи'' - жалко, че лошата как' Сийка хич, ама хич не си пада по ,,духовните'' семинари/сти/!
Какви варианти за заглавие ми идват на ума: напр., ,,Страстите Симови'' или пък ,, Съгрешения Симови'', не знам, но ми хрумна друго: вече уважи ,,с''-то, но би могло да се помисли и за ,,о'' - то - още повече, че и то ,,крие'' голям потенциал, след като даже на малкото ,,п'' му е харесало да кръжи бясно около ,,Онова Нещо''!
Ех, голям смях падна тази сутрин: ето, освен философски, ,,с'' може да има и свеж ,,морхуистичен'' с-мисъл!
Прегръдки и целувки, скъпа дружке! Все така весела и в прекрасно настроение!
цитирай
5. anastasiia - Въобще не си даваме сметка,
03.02.2009 16:11
че отхвърляйки случайното, ние отхвърляме цялото си съществуване като щастлива случайност!...
Впечатли ме много, Джош...
От филологията, към философията, та чааак до етиката...се разходих..., по твоите мисловни пътечки...
Животът ни е между Волята за промяна и Волята за повторение... Интересно... Наистина ме замисли...
Поздрави, Джош!:)
Със сигурност отново ще дойда да те прочета... Много ми хареса поста!
цитирай
6. lion1234 - Когато...
03.02.2009 22:39
о-съ-ществяваш великолепното си предаване, ти неминуемо си даваш сметка, че нещо в него следва да бъде запазено, а друго - да претърпи промяна. Следвайки ,,произволната'' игра между Повторението и Промяната/ ,,произволна'' е, защото границите между последните са ,,подвижни'', ,,хлъзгави''/, предаването ти бива хем гледаемо/ има живот/, хем лично/ твое, с лице/.
Подобно е призванието и на новата онтологическа етика/ етика, следваща ,,произволната'' игра на битието/: да следи зорко къде свършва Обичая/ Повторението/ и къде започва Случая/ промяната/, и обратно. Защото, ако главният въпрос на една сериозна философия е: кога нещо се променя и защо се повтаря, то новата етика следва зорко да следи КЪДЕ е вечно изплъзващата се граница между волята за повторение и волята за промяна. И доколкото етиката се ражда тъкмо там, където е налице двойката, различието, отношението,т.е. битието, то тя е неотменна част от него и е призвана да следва не Разума, нито пък Волята, а ,,произволната''/битийна/ игра помежду им. Само така тя не само би осмислила собсвената си ценност и живот, но и нашата ценност и живот, в качаството ни на съ-ществуващи!
Ася, радвам се, че постът е привлякъл вниманието ти! Твоят интерес ме провокира още веднъж към размисъл по тази изключително сложна тема, за което ти благодаря!
Лека вечер и до нови срещи!
цитирай
7. comfy - Приятелю, Джошкун!
08.02.2009 16:24
Определено ми хареса "упражнението" по философия, но съм малко скептично настроен към филологията, която си представил - та така можем да разглеждаме не само представки и наставки, но и отделни "прилепнали", като че ли, букви... :)))

Всъщност, това, което си направил тук, се прави много повече и ПО-ОБШИРНО, от един изключително известен в Русия сатирик, който на своите "концерты" напоследък се занимава само с това - филология и философия, пречупена през призмата на руската култура: Михаил Задорнов.

Той бе критикуван от всички филолози и философи и... обратно - възприет добре (и продължава да бъде възприеман) от всички "обикновени" зрители... Дуализъм? May be!

Все ми се струва, това лично на мен, че светът, както и неговата Същност, не са дуалистични, "триалистични" и т.н. - те са "полистични" :)))
(Извини ме за неологизмите!)...

Беше ми приятно да прочета това твое съчинение!! Както казват в България - "Go ahead!" ;)

Поздрави и усмивки!!!!

С най-добри пожелания,
к.
цитирай
8. lion1234 - Привет Кириле,
08.02.2009 20:26
Радвам се, че ,,упражнението'' ти е харесало. Колкото до филологията, твое право е да бъдеш скептично настроен. Лично аз като филолог обаче, считам, че до голяма степен значимостта на една философия се предопределя тъкмо от прецизното й отношение към езика и неговите средства - от фонемата до текста, като носители на значения. И тъй като тези значения търпят еволюция във времевия поток и се замъгляват често до неузнаваемост, считам, че е редно да се връщаме към техния произход, към началото им, за да не губим тяхната автентичност. С оглед на моите философски задачи, етимологията е чудесен източник на инвенциите, за които иде реч по-горе. Ето ти пример: това, че изконното, ключово значение на думата ,,обич'' е не ,,симпатия'', а ,,повторение'' е вече знак, че освен психологически/ симпатия/ думата е натоварена и с философски смисъл. Това е моята цел - да търся и да откривам, доколкото са налице, подобни философски значения. В този ред на мисли, не виждам какво имаш против разглеждането на наставките и представките, които сами по себе си носят философски значения, не всички, естествено?
Примерър със Задорнов много ми хареса, защото доказва за сетен път, че ,,философията на живота'' не е в дебелите академични тухли, а тъкмо там - в ,,живия живот''. Нека някои да определят пренебрежително опита му като ,,художествена самодейност'', за мен си е жив философ!
Да, светът е многоизмерен/ ,,полистичен'', хареса ми твоя неологизъм!/, но така или иначе все се разпада на безкрайни двойки, които мотивират моя дуализъм. Ако трябва да бъдем по-точни обаче, в текста става дума за битието, а не за света - това са различни неща!
Благодаря ти за коментара, приятелю! Желая ти късмет!
цитирай
9. анонимен - xanax
01.09.2011 21:59
Great write-up, I am a big believer in placing comments on websites to help the blog writers know that theyaЂ™ve added something of great benefit to the world wide web!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1518160
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25310
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930