Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.12.2009 16:04 - ,,Скришна игра'': невидимият тиранин
Автор: lion1234 Категория: Други   
Прочетен: 7374 Коментари: 17 Гласове:
10




,,СКРИШНА ИГРА’’: НЕВИДИМИЯТ ТИРАНИН

 

 

                                                                               ,,Той желаеше примирие с Живота, но

 

             Животът не желаеше примирие с него.’’

 

            Лев Шестов, ,,Достоевски и Ницше’’

 

 

   Има случаи в живота ни, в които всячески се стремим да избягаме от тревожното си минало и да потънем изцяло в ритъма на всекидневието, необезпокоявани от никого и от нищо. Подобно на едни вещи феноменолози, ние просто изключваме от съзнанието си всички тягостни спомени от миналото, а понякога и цели мъчителни периоди от живота си, за да започнем някак ,,начисто’’. В такива мигове сякаш неволно предусещаме, че тъкмо онова гладко, равно, монотонно, лишено от каквито и да е драматични обрати и скокове всекидневие, се явява най-изкусният лечител на душевните ни травми и терзания.

   Да вземем току-що излезлият от затвора Карлито, героят от едноименния популярен филм: той също желае да започне ,,начисто’’, оставяйки целия си предишен живот на гангстер зад гърба си. За жалост обаче, съдбата му поднася един друг, трагичен сценарий: колкото и да желае да остави зад гърба си миналото, миналото не го оставя на мира, връщайки го тъкмо там, откъдето той най-искрено желае да избяга – в света на гангстерите - , за да го довърши накрая окончателно.

   За разлика от Карлито, Жорж/ Даниел Отьой/, героят от ,,Скришна игра’’/ 2005, реж. М. Ханеке/, не е гангстер, а популярен тв. водещ на литературно предаване, захвърлил миналото си някъде на ,,опашката на шлейфа’’, чийто живот протича изцяло ,,тук и сега’’, в компанията на работещата в престижно издателство съпруга Ан/ Жулиет Бинош/ и на 12-годишния му син Пиеро, увличащ се по Еминем и плуването.

   Накратко, филмът ни въвежда във всекидневието на преуспяло интелигентно френско семейство/ неслучайно стените в дома са окичени отгоре до долу с книги/, чието самодоволно, безоблачно съществуване бива нарушено от появилите се инкогнито пред дома им видеокасети и детски на вид рисунки с агресивно съдържание, изобразяващи ту лице с бликнала от устата кръв, ту заклан петел и стичаща се по шията му кръв.

   И тук изведнъж привидната семейна идилия се пука като балон, настъпва смут, подозрение, недоверие, напрежение между членовете на семейството. Първоначално Жорж се стреми да омаловажи случилото се, да покрие нещата и да не вдига много-много шум. Не споделя тревогите си нито пред съпругата си, нито пред майка си, нито пред приятелите и колегите си в службата. Играта ,,скрито-покрито’’ обаче не минава, доколкото пратките с видеокасетите и рисунките не само че зачестяват, но и разширяват кръга на адресатите си – жена му, синът му, дори и шефът му също получават ,,подаръци’’.

   Тук вече героят кипва и се втурва да разкрие и неутрализира анонимния психотерорист. Кой може да бъде обаче този невидим, тайнствен и натрапчив зложелател? Липсват каквито и да е улики и Жорж решава да измъкне нещо от въпросните видеокасети – единствения източник, с който разполага. Да, но първоначалните записи не са нищо особено – на тях се вижда само фасадата на дома им, както и влизането и излизането им от него.

   Известна, макар и бегла, светлина хвърля една от поредните видеокасети: на нея е заснето пътуване до родния му луксозен бащин дом, както и изглед от него през мокрото стъкло от автомобил – явен намек, че проблемът е скатан някъде в миналото, и по-конкретно – в детството му. Изведнъж в съзнанието на героя изплува спомена за невръстното алжирче Маджид, приютено от семейството на  малкия Жорж след смъртта на родителите му.

   А дали пък в основата на всичко не стои тъкмо той, Маджид, пита се Жорж. Тази версия се подсилва и от сънувания от него малко по-късно кошмар, където невръстният Маджид, току-що заклал един петел, облян в кръв и с вдигнат в ръката сатър, се насочва към събудилия се в ужас Жорж.

   Следващата касета снема дилемата, ,,отвеждайки’’ героя директно при алжиреца.  Всъщност що за човек е този алжирец, дали наистина е чудовището, изплувало в съня? Нищо подобно, напротив, Маджид е по-скоро въплъщение на самата екзистенциалност, белязана от сиротата, нерадостното детство, бедността, презрението от околните/ включително от Жорж/, заради произхода си, изолацията, самотата и горчивата тъга по неслучения му живот, затворен в повече от скромната квартирка на авеню ,,Ленин’’, в която се мъдрят маса, ,,украсена’’ с полупълна бутилка ,,Пепси’’, няколко стола, окачени на стената кърпи и връхна дреха и…нищо повече.

   На фона на известния и преуспял Жорж, захвърленият в периферията Маджид логично се оказва в ролята на главния заподозрян: просто някак напук, по силата на някаква дяволска подредба на нещата, всички улики – родната къща, детството, обтегнатите отношения между двамата, детайлите от касетите – всичко е срещу него. Воден в известен смисъл от позадрямалата си гузна съвест, Жорж съзира едва ли не в Маджид завистника, обладан от стремежа да му отмъсти за пропиления си, неслучен живот. Тъкмо поради това, още от вратата Жорж ,,емва’’ смаяния от недоумение Маджид, засипвайки го със закани, заплахи и прочее мълнии.В отговор на всичко това, с лека тъжна усмивка, Маджид заключава:,,Все същият си си!’’ Подтекстът на тази кратка реплика е многозначителен, един вид, да, за теб винаги съм бил виновен по презумпция.

   На призивите да престане да тормози семейството му и на отправените закани за разправа, Маджид споделя, че го разбира и му вярва, добавяйки:,,Проблемът е, че ти не ми вярваш.’’ Ето затова диалогът помежду им просто не се случва, защото липсва взаимното доверие, липсва още повече желанието, волята у Жорж да разбере и да повярва на приятеля си от детинство. Колкото и парадоксално да звучи, той, тв. водещият, медиаторът, човекът уж на диалога, е изгубил способността си да общува с околните – той няма общ език не само с Маджид, но и със съпругата си, и със сина си, и с майка си. Диалогът му служи не толкова да разбира другите, колкото за ,,прехрана’’, в ,,работата’’ и бизнеса, превръщайки го изцяло в едно ,,трудещо се животно’’. Неслучайно когато на сбогуване домакинът му връща зловещата рисунка и категорично му напомня, че няма нищо общо с ,,това’’, обсебеният от собствените си предразсъдъци Жорж пропуска споделеното покрай ушите си.

   И когато по-късно у дома лъже жена си, че срещата с Маджид не се е състояла, а Ан му пуска изпратения й запис от последната с ридаещия Маджид, Жорж изтърсва просто едно машинално и безчувствено:,,Съжалявам.’’ Целият този фалш дълбоко накърнява Ан и принуждава най-сетне Жорж да разкрие пред нея своята тайна - когато е 6-годишен, родителите му решават да осиновят Маджид и за да предотврати това, Жорж обвинява Маджид, че е болен и психически опасен за околните. Така момчето е отведено в приют.

   Кулминацията на цялата тази тайнствена ,,игра на криеница’’ настъпва броени дни след тази тягостна ситуация, когато синът им Пиеро внезапно изчезва за 24 часа. Полицията е вдигната на крак и заподозрян отново се оказва набързо закопчания от полицията Маджид, заедно със сина си. Скоро става ясно обаче, че Пиеро не е бил отвлечен, а чисто и просто е пренощувал при свой приятел, забравяйки да уведоми родителите си за това. Подозренията спрямо Маджид и сина му най-сетне отпадат и те са пуснати на свобода.

   За кратко нещата сякаш се връщат в нормалното си русло, макар и въпросът за анонимния терорист да продъжава да виси без отговор, до момента с телефонното обаждане на Маджид, който кани Жорж у тях, за да му обясни нещо за касетите. И тук настъпва трагичната развръзка: съвсем хладноднокръвно Маджид изважда от джоба си ножка и пред очите на онемелия Жорж си прерязва гърлото, свличайки се безжизнен на пода. Ето това е жестоката цена, която плаща Жорж за недоверието и предразсъдъците си. Героят е допълнително довършен при срещата си малко по-късно със сина на Маджид: на въпроса какво иска, младежът отговаря, че иска да види как изглежда човек, на чиято съвест лежи нечия смърт.

   Финалните сцени ни представят рухналия Жорж, които се насочва към спалнята, спуска завесите, ляга и потъва в непрогледната тъма. Там, от тази непрогледна тъма изплува следващият кадър, отвеждащ ни към оня тягостен, драматичен момент от детството на героя, където по негова ,,заслуга’’ бягащият безпомощно из двора Маджид е натикан насила в колата, за да бъде отведен в приюта за сираци.

    След това идват надписите, а зад тях камерата ни показва училището на Пиеро и излизащите от него засмяни, весели, безгрижни разноцветни тийнейджъри, израз  на толерантността, разбирана не в най-низшия й пункт - търпимостта, а в най-висшата й фаза - като пъноценно и непринудено общуване между различните. Липсва само един – анонимният Оператор-тиранин, който чрез своята дяволска ,,подредба’’ на ,,кадри’’, случки и събития отрежда и на Жорж, и на Ан, и на Маджид ролята на жертви. А , да, липсва и музиката, но това е напълно разбираемо – в условията на анонимност музиката е противопоказна, доколкото тя винаги ,,издава’’ автора си.

    Тъкмо откритият финал и победилата до последно Анонимност обаче издигат тази великолпна творба на М. Ханеке отвъд фактичността, ,,отвъд Всекидневиято’’ и я препращат в пределите на мета-физиката и етиката, доколкото този ,,филм във филм’’/актьорите са същевременно и зрители на ,,другия’’ филм от касетите/ не е нито екшън, нито трилър в истинския смисъл на думата, а е по-скоро опит да се разкрият в диалог със зрителите дълбините на такива феномени като доверието, вината, угризенията на съвестта, толерантността, различието, екзистенцията и есенцията, през призмата на два диаметрално противоположни светогледа – прагматично-западния и интуитивно-източния.

    Ето го накрая и ключовото послание на филма: всъщност невидимият, загадъчен тиранин се явява неизчистеното Минало. Когато имаме проблеми с него, но изцяло го загърбим, ние се превръщаме в негови  жертви, от които то рано или късно, под една или друга форма, ше си потърси от нас дължимото.

    Изводът: всекидневието ни ще бъде приятно и безоблачно, едва когато си разчистим сметките с Миналото.
    И тъй като музика във филма липсва, тук по-долу се постарах да компенсирам тази липса:
" play="true" loop="true" menu="true">     

 




Тагове:   игра,   Невидимият,


Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. rumyrayk - страхотна компенсация на липсата,
19.12.2009 21:04
а историята си разказал толкова увлекателно, бъркайки на дълбоко в сюжета, че все едно съм гледала филма.
Прегръдки!
цитирай
2. compassion - Джош, тук става нещо необяснимо
19.12.2009 21:25
Вече няколко дена обмислям една поредица от 5 психологични постинга за различните стратегии за оцеляване, т.е. как да си разчистим сметките с миналото. Чета сега този твой постинг и не мога да повярвам на очите си. Ти ми четеш мислите, момче!
Този филм не съм го гледала. Така образно го разказа, че всичко точно си представих и сега имам чувството, че съм го видяла. Благодаря ти! Този твой постинг е добро въведение всъщност към моите (съществуващи само в главата ми). Колебаех се, че времето (предКоледно) не е много подходящо за психоанализа, та затуй се тутках и не пишех, но усилено и натрапчиво мислех все за това. НЕВЕРОЯТНО! Преди час четох един разказ при hel и там също ставаше дума за (първата от моите) стратегиия описана като отношение между снаха и свекърва. Аз разбирам, че информацията е универсална и всички имат достъп до нея, но някак теоретично го приемам като факт, а сега на практика се изумявам. И преди ми се случи, но не беше толкова буквално моите мисли да прочета някъде. Понеже още не съм ги написала не мога да обвинявам в плагиатство, а само гледам пред себе си и тъпея.
цитирай
3. lion1234 - Ха-ха,
20.12.2009 12:01
този път си взех бележка! Радвам се, че парчето те е впечатлило!
Филмът наистина е сериозен, както и авторът му М.Ханеке. Всеки детайл при него е знак.
Драго ми е, че се отби, скъпа Златокоске!
Прегръдки и от мен!
цитирай
4. lion1234 - Ах, тези Руми-та!
20.12.2009 12:39
и горното Руми, и ти ме припознахте като увлекателен разказвач, за което най-сърдечно ви благодаря! Колкото и образно да съм пресъздал нещата обаче, по-добре ще бъде филмът да се изгледа. Аз го свалих от Nanoset-а. Сега ще търся и други филми от този автор, защото силно ме заинтригува.
С удоволствие ще прочета психопостингите ти след празниците, а засега ще се любувам на зимната ти приказка - чудесни пейзажи си ни спретнала!
цитирай
5. rumyrayk - нима се съмняваш,
20.12.2009 23:19
че ще се отбия при теб?! Не се съмнявай в нас, Руми-тата!:)) И пак те прегръщам, абсолютли спиичлес- невероятен си:)
цитирай
6. lion1234 - Нее,
21.12.2009 12:23
в никакъв случай, Съкровище! Имах предвид, че въпреки ангажиментите ти в ателието и по новия ти многообещаващ артпроект, ме зарадва с пленителното си присъствие!
Целувки и Усмихнат ден, Чаровнице!
цитирай
7. temenuga - Невероятно - като дълбочинно по...
28.12.2009 15:08
Невероятно - като дълбочинно послание...
Трябва символично да "пенсионираме" миналото, да, не да го загърбваме, нито да игнорираме болезнените драскотини от неблагополучните случвания...А да се обърнем с разбиране към това, което е разкъсало вътрешните ни пространства и е причинило различен калибър пробойни в душата...И да простим, и тогава просто да отместим емоционалния акцент и да се примирим със своето минало, с онова, което не може да бъде променено...Но имаме шанса да променим отношението си към него и въздействената сила на това, което сме преживели, върху настоящето, в което сме потопени...
цитирай
8. lion1234 - Tеменуга,
28.12.2009 19:24
Коментарът ти ярко илюстрира богатия ти вътрешен опит, доколкото е израз на едно прецизно, нюансирано и, тъкмо поради това, зряло отношение към миналото.
Изключително важен е балансът между емоционалния и рационалния акцент при преосмислянето на миналото, защото той очертава границата между желаното и необходимото. Едва тогава бихме могли да ,,пенсионираме'' миналото, предоставяйки му същевременно и полагащата му се ,,пенсия'', за да бъдем в съ-гласие и с него, и със самите себе си.
цитирай
9. анонимен - IYmjkEWI
24.05.2011 22:45
Now we know who the senibsle one is here. Great post!
цитирай
10. анонимен - jIlqSGHiKHQBfKAw
25.05.2011 06:22
YouВ’re the one with the brnais here. IВ’m watching for your posts.
цитирай
11. анонимен - cNtPBiaPDs
25.05.2011 14:11
26zBJB <a href="http://aiyiumdfkgan.com/">aiyiumdfkgan</a>
цитирай
12. анонимен - NSpwbdyDjKHgLHmklCo
25.05.2011 15:33
IWssom <a href="http://ebtetbxljtxy.com/">ebtetbxljtxy</a>
цитирай
13. анонимен - vJVsUQenPhCLqYi
25.05.2011 19:12
DEHeBF , [url=http://nkthpkoovmee.com/]nkthpkoovmee[/url], [link=http://tsmmbeputocw.com/]tsmmbeputocw[/link], http://hhpzgquffhce.com/
цитирай
14. анонимен - DcPIKSIBNMYrQHBWWEu
26.05.2011 18:37
meL6MF , [url=http://zjqehlaqujrm.com/]zjqehlaqujrm[/url], [link=http://qwnpotvodjbv.com/]qwnpotvodjbv[/link], http://frruycnaljsv.com/
цитирай
15. анонимен - hBgDZLRxgbOMiigkL
28.05.2011 17:12
R0mrR7 <a href="http://vkoplgtoepbc.com/">vkoplgtoepbc</a>
цитирай
16. анонимен - NOtxqNBKaTrK
31.05.2011 19:09
BJyFLE , [url=http://idvgejxtfgww.com/]idvgejxtfgww[/url], [link=http://uzagubqcszno.com/]uzagubqcszno[/link], http://ciccktsipihm.com/
цитирай
17. анонимен - uGwgFRhhZZep
31.05.2011 20:11
LMpEvR , [url=http://gdvzdugcwxzo.com/]gdvzdugcwxzo[/url], [link=http://ivoctqvkzmez.com/]ivoctqvkzmez[/link], http://xkkwgvxiycvh.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1519944
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25313
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930