Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.05.2010 16:58 - Прогресив рокът: една вълнуваща авантюра!
Автор: lion1234 Категория: Музика   
Прочетен: 10886 Коментари: 29 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ЩО Е ТО ПРОГРЕСИВ РОК?


image

image from kevinwolf.com

    Ако сериозната литература започва от нищото, чиято духовна проекция е отчаянието и безнадежността, а философията пък по презумпция си е негова дъщеря, то музика от нищото е просто невъзможна. Защото тя, по напълно реалистичната оценка на Шопенхауер, е израз, най-прекият, непосредствен израз на Волята. В този ред на мисли, за да отговорим на поставения по-горе въпрос, първо следва да изясним накратко какво представлява самият рок, защото просто няма как прогресив рокът да не стъпва преди всичко на самия рок.

    Както е известно, родината на рока е САЩ.  Заражда се през 40-те, на основата на ритъм енд блуса и кънтри музиката. През 50-те, под влиянието на Елвис Пресли, Литъл Ричард и Бъди Холи,  става популярен като рокендрол, а по-късно през 60-те, благодарение на Бийтълс и бийт културата, последният напуска пределите на Щатите и бива утвърден и популяризиран във Великобритания, а впоследствие - и по целия свят. Оттук насетне рокът вече е не само музика, но и мода, начин на живот, чийто движеща сила се явява бунтът на ,,сърдитите млади хора’’, жадуващи за политически и граждански свободи. Неслучайно текстовете на рок парчетата от този период ни говорят за проблемите на масовия човек, за динамиката на всекидневието му. В тази връзка, традиционният рок се оказва музика на Всекидневието, насочена  към човека на Всекидневието, това е неговата музика, тъкмо защото в нея се говори за него, той е ,,главният й герой’’. На това се дължи и популярността на рока, който напълно основателно в по-широк контекст е известен още и като попмузика.

    След като проследихме кратката генеалогия на традиционния рок, можем да обобщим: той е американско явление, възникнало на основата на ритъм енд блуса и кънтри музиката, което впоследвие еволюира в своеобразна световна  култура, чийто философски фундамент гравитира около проблемите на всекидневието, около ,,злобата на деня’’, предопределящ бунтарския й характер.

    Сега вече можем да се върнем на споменатия в заглавието въпрос и да попитаме: що е то прогресив рок, кое предизвиква появата му, кое е ,,прогресивното’’ в него, на фона на утвърдилата се традиция в рока?

 

ПРЕДПОСТАВКИ ЗА ПОЯВАТА НА ПРОГРЕСИВ РОКА

 

    Група рокмузиканти от Великобритания, за чийто авантюристичен дух ценностите на традиционната роккултура се оказват твърде тесни, решават да излязат от сянката на Елвис Пресли и Бийтълс и да поставят началото на едно ново, чисто английско, чисто европейско явление в музиката, познато ни по-късно като прогресив, или за по-кратко – прогрок.

    Докато обаче Америка си има здрава основа, на която да стъпи – R&B-то и кънтрито, нито Великобритания, нито Европа, в цялост, нямат ни едното, ни другото. С какво разполагат споменатите по-горе музиканти? Те имат своето класическо музикално образование и английския си фолк, които обаче са твърде далеч и като звучене, и като тематика от традиционния рок.

    Изправени пред тази трудна дилема, те решават да се впуснат в една сложна, рискована, но вълнуваща - като всяко ново начинание – авантюра, а именно: да съберат ведно традиционния рок, класиката, фолка и отчасти – джаза- и да положат началото на един нов жанр, определен по-късно от критиците  като явлението ,,прогрок’’. В известен смисъл чрез тази инициатива, косвено или не, прогрок музикантите, образно казано, ,,натриват носа’’ на ,,сериозните’’ джаз и класика, перчещи с елитарността и виртуозността си пред къде по непретенциозния, залагащ на по-леките, прости, изчистени форми, рок, защото бидейки с класическо музикално образование, творчеството на тези музиканти действително не отстъпва по сложност, виртуозност и елитарност на последните.

     Неведнъж съм споменавал, че не споделям термина ,,прогрок’’, доколкото е беден откъм тематично съдържание – усещам го на собствения си гръб сега, в опита си да го дефинирам по някакъв начин. От друга страна, така формулиран, той поставя някак си в неравностойно положение своя събрат – традиционния рок: един вид излиза, че единият е ,,прогресивен’’, а другия - ,,регресивен’’, едва ли не, тъпчещ на едно място, лишен от каквито и да е иновации, което не отговаря на истината. Самият факт, че критиците често се затрудняват при идентифицирането на определени групи и музиканти като представители на прогрока потвърждава това. Така напр., нееднозначни са оценките на критиците по отношение на това дали групи и музиканти, от рода на споменатия по-горе Frank Zappa, The Who и др., са прогрок музиканти или не. И цялата тази бъркотия е следствие тъкмо от широтата и размитостта на термина ,,прогрок’’. В този ред на мисли, на мен лично повече ми допада поджанровият ,,симфорок’’, доколкото е носител  на конкретно съдържание, отговарящо при това реално и на формата на прогрока, в качеството му на единна сплав най-вече между рока и класиката. За да не затормозявам излишно текста с терминологични недоразумения обаче, ще използвам утвърдения така или иначе термин ,,прогрок’’.

    И така, ако генетично погледнато традиционният рок е американско явление, то прогрокът в преобладаващата си част е европейско, в частност, английско явление, обединяващо в едно рок, класика, фолк, и отчасти – джаз. Ако традиционният рок е ,,музика на Всекидневието’’, то прогрокът е ,,музика на Съзерцанието’’. Тъкмо това и обяснява до голяма степен популярността на традиционния рок и непопулярността на прогрока, доколкото ,,героят на нашето време’’ е не съзерцателят, а ,,всекидневникът’’, т.е. човекът на Всекидневието, човекът на действието и прагматиката. Докато традиционният рок е ,,музика за душата’’, то прогрокът е ,,музика на вечно търсещия дух’’. И не на последно място, ако традиционният рок е огледало на нашия живот ,,тук и сега’’, то прогрокът е огледало на вътрешния ни свят, на самата субективност, разбирана в изконния й латински смисъл, а именно – като ,,подлежащност’’, като ,,лежащото в основата’’. Неслучайно, както ще се убедим по-нататък, много от творбите на прогрок музикантите са вдъхновени не толкова от конкретни случки и събития от живота, а от редица светила в областта на литературата, философията, психологията, изобразителното изкуство и класическата музика, естествено, т.е. - от гения на субективността. И накрая, подобно на традиционния рок, прогрокът също е начин на живот, настроеност, светоглед, философия, ако щете, но насочена навътре, за разлика от насочения си  навън събрат.

 

НАЧАЛОТО. ПРЕДВЕСТНИЦИ НА ПРОГРОКА

 

   За добро или зло, прогрокът бележи началото си в ерата на късната Модерност – края на 60-те – и едно към едно повтаря участта на последната, достигайки своя апогей  през ,,златното’’ десетилетие/ 70-те/ и залеза си - в самото начало на 80-те.

   Трябва да призная, че по въпроса за началото и предвестниците на прогрока мненията съвсем не са еднозначни: едни са склонни да приемат албумът ,,Freak Out!’’/1966/ на групата Mothers of Invention/ Frank Zappa/ за начало на прогрока; други се спират на албума на Beatles ,,Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band’’/1967/; трети – на Procol Harum и албума им ,,А Whiter Shade of Pale’’/1967/; четвърти – на Moody Blues и албума им ,,Days of Future Passed’’. Съществува и мнение, че пионери на прогрока са The Nice с албума си ,,Тhe Thoughts of Emerlist Davjack’’/ 1967/.

    Честно казано, трудно ми е да дам еднозначен отговор кой именно от изброените по-горе музиканти и творби се явява началото на прогрока. Личните ми предпочитания може би клонят към The Nice, още повече, че там присъства Кийт Емерсън, лидерът на бъдещата, утвърдила се по-късно като ключова прогрок формация ELP.

    Не е за подценяване и ,,Freak Out’’ на Франк Запа, особено песента ,,Who Are The Brain Police’’, която носи всички характерни черти на бъдещия прогрок: странно пеене, загадъчност, ,,сценичност’’, ,,театралност’’, пародийност. Впрочем и бъдещите албуми на ,,Моthers of Invention’’ продължават тази линия, сякаш потвърждавайки името на групата/ спр.: invention, англ., изобретение, иновация/.

   Колкото до Beatles, бих добавил, че още в албумите ,,Rubber soul’’/ 1965/ и ,,Help’’/ 1965/ е налице усложняване на музиката и експериментиране с класически инструменти, т.е. все неща, характерни за прогрока.

    При великолепните албуми на Прокъл Харъм и Мууди Блус симфоничното звучене е безспорен факт, но като цяло, както при повечето пионери, преобладават ,,сянката’’ на Бийтълс и блусът, т.е традицията. Разбира се, споделеното от мен е лично мнение и въобще не претендира за някаква обективност и меродавност. По-важното в случая е фактът, че споменатите по-горе музиканти в една или друга степен търсят, експериментират и, отваряйки традиционния рок към класиката, полагат началото на явлението ,,прогрок’’.

 

ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПРОГРОКА

 

  Ключова характеристика на прогрока се явява творчески превъплътеното единство между рок и класика. Тъкмо в това отваряне на рока към класиката и към други музикални жанрове/ фолка, джаза/, плод на иновативния дух, е главната ценност на прогрока.

   Интересът към класиката предопределя и другите по-важни характеристики на този жанр: композициите са сложни и като аранжимент, и като тематика; песните са дълги – 10-15-20-минутни, че и по-дълги, като наподобяват формата на сюити, опуси, пиеси. Неслучайно, напр., един от албумите на ELP/ Emerson, Lake and Palmer/ е озаглавен именно ,,Works’’/1977/, а съпругата на един от членовете на Gentle Giant на шега нарича един от най-значимите албуми на групата -  ,,Octopus’’/ 1972, ,,Октопод’’/ - ,,octo opus’’/ ,,осем опуса’’/.

   Друга особеност при композициите е епическият им характер: те предствляват приказки, изпъстрени с различни фантастични, футуристически, митологични, исторически, библейски сюжети. Ярка илюстрация на това се явяват албуми като ,,Tales from Topographic Oceans’’/1973, Yes/, ,,In the Wake of Poseidon’’/1970, King Crimson/, ,,Selling England by the Pound’’/1973, Genesis/, ,,The Lamb Lies Down on Broadway’’/1974, ,,Genesis’’/ и др.

   Широко застъпени в този жанр са т.нар. ,,концептуални’’ албуми, т.е. албуми, чийто отделни песни са обединени от общ сюжет или тема, наситен с по-дълбок философски и психологически смисъл, отиващ далеч ,,отвъд всекиднвието’’. Като примери за такива албуми могат да бъдат посочени ,,Тhe Dark Side of the Moon’’/ 1973, Pink Floyd/, ,,Thick as a Brick’’/ 1972, Jethro Tull/, споменатите по-горе ,,Tales...’’/ Yes/ и ,,The Lamb Lies...’’/ Genesis/ и т.н.

    Следващият характерен момент при прогрока е сценичността, ,,театралността’’, използването на декори: в този ред на мисли, ранните изяви на Peter Gabriel/ Genesis/, напр., по същество се явяват музикално-сценични, театрални спектакли.

   Както вече споменах по-горе, повечето от творбите на прогрока са вдъхновени от известни представители в областта на философията, психологията, литературата, изобразителното изкуство, класическата музика. В тази връзка, напр., албумът на Pink Floyd ,,Animals’’/ 1977/ e повлиян от романа на Дж. Оруел ,,Фермата’’; в ,,Acquiring the Taste’’/ 1971/ на Gentle Giant една от песните - ,,Pantagruels Nativity’’ e посветена на известния герой на Фр. Рабле; в албума ,,Tales of Mystery and Imagination’’/ 1976/ на ,,The Alan Parsons Project’’ определено витае тревожния дух на Едгар Алън По, а албумите им ,,Gaudi’’/1987/ и ,,Freudiana’’/ 1990/ сами по себе си говорят за посоката на творческите търсения на тези великолепни музиканти. Сред по-известните композитори, талантливо интерпретирани в прогрока, бих откроил Бах, Мусоргски, Дебюси, Равел, Стравински.

    По линия на изобразителното изкуство, се наблюдава тясно и твърде плодотворно сътрудничество между прогрок музикантите и някои художници: така, напр., обложката на ,,Tales from Topgraphic Oceans’’/ Yes/ е дело на английския художник и дизайнер Роджър Дийн; в ,,Brian Salad Sergery’’/1973/ ELP използват картина на швейцарския художник Х. Гигер, a Pink Floyd пък успешно си сътрудничат със Сторм Торгенсон чрез студиото му Hipgnosis, оформило дизайните на албумите на редица прогрок групи:

image


image


image

Tук е мястото да споменем, че музикалното ,,номадство’’ и множеството странични съвместни проекти са често явление сред прогрок музикантите: известно е, че преди да се присъедини към триото ELP, басистът Грег Лейк е свирел в King Crimson; барабанистът Бил Брафърд пък свири с Yes, Genesis, King Crimson, UK; китаристите Steve Howe/ Yes/ и Steve Hackett/ Genesis/ издават общия албум ,,GTR’’/ съкр. oт англ., giutar/.

   Сред музикално-техническите характеристики следва да отбележим, че преобладаващ инструмент в прогрока се явяват клавишните инструменти във всичките им рановидности: елпиана, органи, синтезатори. Като новатори, тези музиканти за пръв път използват новопоявилият се през 70-те год. Мууг модел синтезатор, вокодерите и др. технически нововъведения. Широко се използват също така мелотронът, , флейтата, цигулката, саксофонът. Особеност при барабаните е, че звукът им не е плътен, както при хардрока и хеви метъла, а по-скоро ,,кух’’, по подобие на барабаните в джаза.

 

ПОПУЛЯРНИ ПРОГРОК МУЗИКАНТИ. АПОГЕЯТ

 

   Без да претендирам за някаква изчерпателност, хронологически бих откроил следните по-популярни британски прогрок групи и  музиканти: Pink Floyd, Soft Machine, Family, Traffic, Jethro Tull, The Nice, Van der Graaf Generator, Genesis, Yes, Caravan, King Crimson, Renaissance, Supertramp, Gentle Giant, ELP, ELO/ Electric Light Orchestra/, Roxy Music, Camel, Mike Oldfield, Alan Parsons Project, UK, Marillion, Asia, Porcupine Tree.

   На европейската сцена по-известни са групите Focus/ Холандия/; Ange, Gong, Magma/ Франция/; Tangerine Dream/ Германия/ ; Aphrodites Child и отделилият се по-късно от нея Vangelis/ Гърция/, SBB/ Полша/.

   У нас прогрокът така и не придобива популярност. Единствената група, която прегръща в ранния си период прогрока е ФСБ – албумите им ,,Нонстоп’’/ 1977/ и ,,ФСБ-2’’ /1977/ без съмнение носят изцяло почерка на въпросния жанр. В последвалите им албуми, макар и да са налице все още определени прогрок елементи, като цяло надделява популярната хардрок линия.

   В Сащ водещи имена в жанра са Frank Zappa, Kansas, Styx, Dream Theater, a в  Канада – групата ,,Rush’’.

    Без съмнение апогея си прогрокът бележи през 70-те, явяващи се, както споделих в началото, неговото ,,златно’’ десетилетие, родило такива шедьоври като: ,,The Dark Side of the Moon’’/ Pink Floyd/,  ,,Aqualung’’/ Jethro Tull/, ,,The Lamb Lies Down on Broadway’’/ Genesis/, Relayer/ Yes/, ,,Pictures at an Exibition’’/ ELP/ и десетки други.

 

ЗАЛЕЗЪТ

 

 

    С появата на пънка и диското, които окончателно завладяват музикалната сцена през 80-те, настъпва залезът на прогрока. Като цяло музиката се комерсиализира. Самите прогрок музиканти тръгват на известни компромиси с творчеството си: композициите им биват скъсени и значително опростени, за да бъдат по-лесно ,,смилаеми’’ и разбираеми от широката публика.

    Т. нар. ,,neo-progressive’’ при водещите през този период Marillion, UK, Asia, Styx започва да звучи малко ,,по-хард’’, за да еволюира по естествен начин през 90те и в наши дни до т.нар. ,,progressive metal’’ при популярните днес Porcupine Tree и Dream Theater. В известен смисъл и neo-progressiv-ът, и progressive metal-ът, в лицето на споменатите по-горе групи, се явяват един вид неизбежният компромис между отиващите все повече в сянка ,,седемдесетници’’ и напиращият с мощна сила метъл.

     В същото време някои музиканти, напр. Фил Колинс/ Brand X/, Бил Брафърд, Алън Холдсуърт/ екскитаристът на UK/ реализират твърде успешни проекти по посока на jazz fusion-a. Тъкмо тази линия, за мен лично, е ,,прогресивната’’ линия.

 

Използвани материали: Wikipedia, Progarchives.com

    

     Накрая, нека се потопим в атмосферата на прогрока чрез следващoto изпълнениe на Genesis– песeнтa ,,Firth of Fifth’’/ ,,Selling England by the Pound, защото каквото и да кажем или напишем за прогрока ще бъде непълно и в никакъв случай не би имало ефекта на непосредственото въздействие, предоставено ни от магическия език на музиката:






Тагове:   авантюра,


Гласувай:
17



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tili - Благодаря, Лио за това
27.05.2010 11:39
енциклопедично изследване на прогрока. Ако разрешиш, ще го пусна ввъв Фейсбук или ти сам го направи. Там има и сериозни хора, които ще се зарадват на такъв добре систематизиран материал. Музиката няма граници и национален език. Нещата преливат едно в друго и когато това се прави от талантливи и грамотни хора - резултатът е визхитителен и вечен в много случаи. Съкровищницата се пълни постепенно. А кънтрито си е също чудесна смесица от ирландска джига и негърски блус, довела до хонки тонк музиката. На мен ми доставя и голямо удоволствие да слушам Ингви Малмстийн. То е като четене на Умберто Еко - предизвикателство към личните ти културни натрупвания - радваш се, когато откриеш нещо познато или разгадаеш добре скрита загадка.
Поздравления за труда и без разрешение сега ще го кача поне в блогрола си ;-)))
цитирай
2. lion1234 - Привет, скъпа Тили,
27.05.2010 18:35
Трогнат съм от високата ти оценка! Постът го качих в блога си във Фейса, но най-сърдечно ти благодаря за инициативата и за това, че си го качила в блогрола си!
Да, музиката няма граници, тя е нашият метаезик, на който великолепно се разбираме и осъществяваме на дело онова жадувано ,,единство в многообразието''!
Колкото до Ингви Малмстийн, той е такъв виртуоз на китарата, такава ,,светкавица'', че няма как да не му се възхищаваш!
Поздрави!
цитирай
3. kosara2008 - " отвън навътре"!!!
28.05.2010 12:21
ти си просто един и з к л ю ч и т е л н о ерудиран мой любим блогър!хоук!и романтичино при това!
и
без да съм цпециалист;), а в чиста форма консуматорчик ти казвам : постинът ти е с един неповторим, изчистен изказ,изчерпателната инфо дава нагледност и проследява този музикален жанр, който грабва - в него си намирам всичко...и мечти, и копнеж, и разтърсващо, сетивата, изживяване - отвън навътре и после отвътре навън, с възторгът на ритъма/ лелелей особено барабаните! дум, дум, дум..../ рокът е Животът във всичките му измерения...

тенкс и цун,

цитирай
4. lion1234 - Привет, Чаровнице,
28.05.2010 20:06
Тенкс за ласкавите ти отзиви! Драго ми е, че написаното, и особено музиката са те грабнали!
Много добър специалист си си даже, след като си забелязала как виртуозният Фил Колинз усърдно ,,сбира'' барабаните в един завладяващ ритъм! Даже бих казал, че прогрокът е музика на поетите, съзерцателите и е напълно естествено те най-успешно да се гмуркат в дълбините му!
Прегръдки и целувки, скъпа Кос!
цитирай
5. анонимен - Ех, прекрасен анализ, професионално написана публикация...Поздравления!
29.05.2010 09:44
И аз не съм от спецовете, но ти определено успя да ме потопиш в атмосферата на прогирока...от музикалния си вкус, отличен при това!
Благодаря!:)
цитирай
6. lion1234 - Привет, Вишничке,
29.05.2010 12:33
Предвид изтънчения ти естетически усет, твоята оценка означава много за мен! Радвам се, че предложеният от мен анализ на прогрока те е впечатлил! Аз също не съм кой знае какъв спец, споделил съм впечатленията си по темата, от позиците на почитател на този недотам популярен у нас жанр. Скромната ми задача бе именно да осветля стоящият днес в периферията прогрок, за да бъде картината на рока, като цяло, по-пълна, по-пъстра, по-богата и по-завладяваща, разбира се.
Благодаря ти, че сподели впечатленията си!
цитирай
7. compassion - Харесва ми твоя интелигентен подход към всичко, което пишеш
06.06.2010 17:44
Докато традиционният рок е ,,музика за душата’’, то прогрокът е ,,музика на вечно търсещия дух’’.... Ако традиционният рок е огледало на нашия живот ,,тук и сега’’, то прогрокът е огледало на вътрешния ни свят, на самата субективност, разбирана като ,,лежащото в основата’’.
Добре е казано и ме заинтригува да чуя различни изпълнения от този стил. Не бях забелязала всички характеристики, които ти споменаваш в анализа си на прогрока или ,,симфорок’’ както го харесваш повече. Почувствах се като японка свикнала да си гледа бонзайчето в саксийка, да зяпа, изправена неочаквано пред огромен дъб.
цитирай
8. lion1234 - Привет, Руми,
07.06.2010 11:03
Коментарът ти доказва, че проникновеният писател в теб съжителства с един твърде прецизен читател, доколкото си съумяла да извлечеш квинтесенцията на прогрока.
Драго ми е, че съм те изненадал приятно! Помня, че при първата си среща с прогрока преди време, и аз самият се почувствувах като във вълшебна приказка!
Поздрави и Приятен ден!
цитирай
9. rumyrayk - Джош,
08.06.2010 01:15
как си, скъпи приятелю?
Пълноценна статия,
ти си естет и философ, в анализирането и писането много те бива,
наистина залужава да си помислиш за книга...
А прогресив рока е як;)
цитирай
10. lion1234 - Привет, скъпа Златокоске,
08.06.2010 11:23
Бил съм и по-добре, но какво да се прави - обикновено с Всекидневието сме на режим ,,мирно съвместно съществуване'', но от известно време ме провокира твърде недружелюбно, та рeших да го оставя да се ,,налудува'', пък после всичко ще си дойде на мястото.
Аз, на свой ред, реших да ,,пофлиртувам'' със Съзерцанието и резултатът от този ,,флирт'' се оказа въпросната статия. Радвам се, че текстът ти е харесал - в рамките на блогформАта, общо взето съумях да нахвърлям основните характеристики на явлението ,,прогрок''.
Идеята ти за книга е интригуваща и заслужава внимание! Мислил съм да събера в една книга някои от по-популярните си постинги, но на този етап идеята си остава на ниво проект.
Драго ми е, че при теб нещата ,,врят и кипят'' и ти желая успешно представяне в Пловдив, още повече че си прекрасна разказвачка и съм сигурен, че ще омагьосаш с приказките си дечицата на Пловдив!
цитирай
11. bluebird - ...
21.06.2010 10:45
Lion1234,

нещо много любимо!

http://www.youtube.com/watch?v=PvRmcg5hE8w
цитирай
12. lion1234 - Мерси...
21.06.2010 18:27
за чудесния избор, Синя Птичке! Невероятен е Франк Запа, доколкото е на ,,ти'' не само с рока и класиката, но и с джаза - парчето по-горе, а и не само то разбира се, е ярко потвърждение на това!
Поздрави!
цитирай
13. nicodima - Спечели ме с този постинг!
27.07.2010 13:18
Поздрави!
цитирай
14. lion1234 - Драго ми е,
02.08.2010 10:33
че съм ти доставил удоволствие, Никодима!
Весело настроение!
цитирай
15. анонимен - Много хубава и изчерпателна ста...
13.02.2011 14:36
Много хубава и изчерпателна статия, аз с радост каня автора, а пък защо не и другите фенове да се присъединят към нашата група във фейсбук - prog.bg
цитирай
16. анонимен - EBHfyuuOjWIP
24.05.2011 21:45
You've hit the ball out the park! Icndrebile!
цитирай
17. анонимен - WvPZaUtetJEItCKpqnN
25.05.2011 04:58
Now thatВ’s sutble! Great to hear from you.
цитирай
18. анонимен - ChfRzPcUmpCMp
25.05.2011 10:04
IВ’m not wotrhy to be in the same forum. ROTFL
цитирай
19. анонимен - nseLXJQxrBOzo
25.05.2011 13:18
rLbVtZ <a href="http://umridnmdpijg.com/">umridnmdpijg</a>
цитирай
20. анонимен - rCQpUazdcpItUYJe
25.05.2011 14:56
oM1tIm <a href="http://abzegbfdynyb.com/">abzegbfdynyb</a>
цитирай
21. анонимен - AyrgDseuNUmiOjFu
25.05.2011 15:44
zfSHR0 <a href="http://rarzcklbqgdc.com/">rarzcklbqgdc</a>
цитирай
22. анонимен - sscxsNKYYA
25.05.2011 19:25
LDoLMl , [url=http://zucclgvgptkd.com/]zucclgvgptkd[/url], [link=http://kiljbkthqzdu.com/]kiljbkthqzdu[/link], http://lktnvuhpzxyf.com/
цитирай
23. анонимен - PVAjfWLVWAUA
26.05.2011 18:52
RQNoYB , [url=http://nweetndehhrg.com/]nweetndehhrg[/url], [link=http://vyvmmbonxoxx.com/]vyvmmbonxoxx[/link], http://ozkhcftyofga.com/
цитирай
24. анонимен - ZDVauHqqM
26.05.2011 19:09
1AQQyk , [url=http://kaxuehyrauoo.com/]kaxuehyrauoo[/url], [link=http://wuamtgqoznoy.com/]wuamtgqoznoy[/link], http://uahzpwlisxhb.com/
цитирай
25. анонимен - aBVAIvoFTHXPyUt
28.05.2011 13:58
EYxdoS <a href="http://ygpnnhqfnoxr.com/">ygpnnhqfnoxr</a>
цитирай
26. анонимен - ojqivMETVaAEMFO
28.05.2011 16:31
mhJ2PH <a href="http://mxrxqxqfvfsd.com/">mxrxqxqfvfsd</a>
цитирай
27. анонимен - gHkAJhfjXLri
31.05.2011 18:22
f37qfH , [url=http://wfteejkbglwi.com/]wfteejkbglwi[/url], [link=http://zlsjsygjqgfv.com/]zlsjsygjqgfv[/link], http://ypbkorjldjyt.com/
цитирай
28. анонимен - sETNhhNLIRT
31.05.2011 19:37
YEb3kv , [url=http://ghfdulktmgem.com/]ghfdulktmgem[/url], [link=http://zbylyjlkwijn.com/]zbylyjlkwijn[/link], http://vjueiemrqjuk.com/
цитирай
29. анонимен - DXDKtJPldOurYiAqQl
31.05.2011 19:42
wqkJgF , [url=http://gmgthbkgxita.com/]gmgthbkgxita[/url], [link=http://wyjgcyjytlkk.com/]wyjgcyjytlkk[/link], http://mhqsyqrvmbht.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1520069
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25313
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930