Постинг
26.09.2007 12:13 -
Вечният спор
С интерес гледах документално-художествения филм ,,Недовършената симфония на Айнщайн"". За пореден път се убедих в гениалността на този невероятен учен. Защото само един гений би могъл да долови и да докаже, че пространството и времето се изкривяват, че светлината не е единствено движение на вълни, но и съвкупност от елементарни частици/ кванти/.
Още повече ме заинтригува спора между Айнщайн и Бор, относно това дали движението на всяко едно тяло от вселената е предсказуемо или не. ,,Господ не играе на зарове"" - категоричен е Айнщайн. Хайзенберг и Бор обаче са на друго мнение. Привъргениците на квантовата теория считат, че движението на елементарните частици е хаотично и непредвидимо. Хайзенберг дори допълва, че даже погледът ни върху тези частици влияе на поведението им. Случаят/ случайното/ побеждава и Айнщайновата ,,теория на всичко"" си остава неговата ,,недовършена симфония"".
Въпреки това днес с пълна сила битува мнението, че случайни неща няма. Така, например, ако запитате един матаматик може ли 2+2 веднъж да е равно на 4, а друг път на 3 или на 5, той ще ви помисли за ненормален. По същия начин обаче ще ви помисли за малоумен някой играч на рулетка, ако се заинтересувате дали би могъл да предскаже печелившето число. И с основание. Къде е тогава истината?
Опитът показва, че в определени битийни региони властва Случаят, а в други - Обичаят/ обичайното, закономерното/. Затова преди да запитаме има ли случайни неща, първо трябва да уточним къде ще ги търсим, тъй като те не са навсякъде. Колкото абсурдно е твърдението ,,Всичко е случайно"", толкова абсурдна е и тезата, че нищо не е случайно.
Разбира се, някои ще напомнят за хората с преживявания на прага на смъртта, за духовете на мъртви, за екстрасенсите и ясновидците, които виждали като на кинолента живота, целокупното битие в една логическа, целенасочена последователност, изключваща каквато и да е случайност. Допускам това да е достоверно, но не мога да бъда сигурен, след като не съм го преживял лично. Нито мога да го потвърдя, нито пък да го отрека. Тук има обаче една подробност: гореспоменатите феномени са хора, намиращи се или в отвъдното, или в погранични ситуации/ между оня и тоя свят/. Тъкмо затова споделих, че допускам възможността от позицията на ,,отвъден"" да видиш битието в неговата цялост с цялата му логика и съвършенство.
Аз обаче съм тук, на тоя свят, в тукашното битие, подчинено на пространството и времето. Оттук аз виждам само един Произвол, който по свое ,,усмотрение"" прехвърля насам-натам властта ту в ръцете на Случая, ту в ръцете Обичая. Защо е така не зная. Просто приемам тази игра и вярвам, че тя е най-доброто решение. Защото както не бих могъл да си представя един свят на абсолютния хаос, така не бих желал и свят, подреден и изчислен до най-малката подробност и лишен от илюзии, фантазии, свобода.
Още повече ме заинтригува спора между Айнщайн и Бор, относно това дали движението на всяко едно тяло от вселената е предсказуемо или не. ,,Господ не играе на зарове"" - категоричен е Айнщайн. Хайзенберг и Бор обаче са на друго мнение. Привъргениците на квантовата теория считат, че движението на елементарните частици е хаотично и непредвидимо. Хайзенберг дори допълва, че даже погледът ни върху тези частици влияе на поведението им. Случаят/ случайното/ побеждава и Айнщайновата ,,теория на всичко"" си остава неговата ,,недовършена симфония"".
Въпреки това днес с пълна сила битува мнението, че случайни неща няма. Така, например, ако запитате един матаматик може ли 2+2 веднъж да е равно на 4, а друг път на 3 или на 5, той ще ви помисли за ненормален. По същия начин обаче ще ви помисли за малоумен някой играч на рулетка, ако се заинтересувате дали би могъл да предскаже печелившето число. И с основание. Къде е тогава истината?
Опитът показва, че в определени битийни региони властва Случаят, а в други - Обичаят/ обичайното, закономерното/. Затова преди да запитаме има ли случайни неща, първо трябва да уточним къде ще ги търсим, тъй като те не са навсякъде. Колкото абсурдно е твърдението ,,Всичко е случайно"", толкова абсурдна е и тезата, че нищо не е случайно.
Разбира се, някои ще напомнят за хората с преживявания на прага на смъртта, за духовете на мъртви, за екстрасенсите и ясновидците, които виждали като на кинолента живота, целокупното битие в една логическа, целенасочена последователност, изключваща каквато и да е случайност. Допускам това да е достоверно, но не мога да бъда сигурен, след като не съм го преживял лично. Нито мога да го потвърдя, нито пък да го отрека. Тук има обаче една подробност: гореспоменатите феномени са хора, намиращи се или в отвъдното, или в погранични ситуации/ между оня и тоя свят/. Тъкмо затова споделих, че допускам възможността от позицията на ,,отвъден"" да видиш битието в неговата цялост с цялата му логика и съвършенство.
Аз обаче съм тук, на тоя свят, в тукашното битие, подчинено на пространството и времето. Оттук аз виждам само един Произвол, който по свое ,,усмотрение"" прехвърля насам-натам властта ту в ръцете на Случая, ту в ръцете Обичая. Защо е така не зная. Просто приемам тази игра и вярвам, че тя е най-доброто решение. Защото както не бих могъл да си представя един свят на абсолютния хаос, така не бих желал и свят, подреден и изчислен до най-малката подробност и лишен от илюзии, фантазии, свобода.
... а ако не е хаос, а не е и подредено .... как се нарича? Аз пък не мога да си представя такава погранична ситуация .... частично подредено и оставено малко място за хаос? ... за свободна воля? :))))
цитирайИ Айнщайн не е могъл да си представи, че би могло да съществува ,,неподредено'' място във вселената,но светът на елементарните частици, тяхното поведение се оказало хаос, неподлежащ на какъвто и да е контрол.
,,...а ако не е хаос, а не е и подредено... как се нарича?'' Нарича се ПРОИЗВОЛ. Него аз обаче възприемам не в светлината на традиционната етика като израз на беззаконие и несправедливост, а онтологически/битийно/ като свободна игра между Случая/хаоса/ и Обичая/закона/. Всъщност Случаят и Обичаят изграждат структурата на ПРОИЗВОЛА. В този ред на мисли, последният се оказва ПРЕД-ВОЛЯ, т.е. възможност нещо да СРЕЩНЕ друго/Случай/ или да се размине с последното и да остане при себе си/Обичай/.
цитирай,,...а ако не е хаос, а не е и подредено... как се нарича?'' Нарича се ПРОИЗВОЛ. Него аз обаче възприемам не в светлината на традиционната етика като израз на беззаконие и несправедливост, а онтологически/битийно/ като свободна игра между Случая/хаоса/ и Обичая/закона/. Всъщност Случаят и Обичаят изграждат структурата на ПРОИЗВОЛА. В този ред на мисли, последният се оказва ПРЕД-ВОЛЯ, т.е. възможност нещо да СРЕЩНЕ друго/Случай/ или да се размине с последното и да остане при себе си/Обичай/.
изглежда Вселената е аморфна по отношение степента на детерминираност в дадено пространство и време... ;))
цитирайЗатова всякакви определения, относно ,,всичкото'' неминуемо минават през абсурда/логически/,парадокса/в езика/ или произвола/онтологически/.
Лек ден, Комфи!
цитирайЛек ден, Комфи!
да те отведе не там, където очакваш". "Всички дела- и добрите , и лошите- са за предпочитане пред хаоса". ВАНТАЛА
Препрочетох този постинг, защото отново си ни дал интересни разсъждения и поводи за размисъл.
Поздрави!
цитирайПрепрочетох този постинг, защото отново си ни дал интересни разсъждения и поводи за размисъл.
Поздрави!
Радвам се, че съм предизвикал интереса ти, injnina! Aз бях не по-малко заинтригуван от филма и затова споделих впечатленията си!
Благодаря ти за коментара! Лека вечер!
цитирайБлагодаря ти за коментара! Лека вечер!
И този не прави изключение.. Дори ще го препрочитам- буди размисъл и си заслужава!..
Аз съм съгласна с разсъжденията ти като цяло.. Макар че вярвам (вече) в не-случайното, в реда, виждащ се откъм "онзи свят", макар и аз като теб да не съм го преживяла лично... Но всъщност може би и двамата сме го преживели, а просто не помним, и докато сме тук- не можем да си спомним.. Което ни връща към Платон и неговите философски размисли (на които съм почитател :)
За това изречение те поздравявам специално- много ми хареса и съм напълно съгласна с него:
"Колкото абсурдно е твърдението ,,Всичко е случайно'', толкова абсурдна е и тезата, че нищо не е случайно."
цитирайАз съм съгласна с разсъжденията ти като цяло.. Макар че вярвам (вече) в не-случайното, в реда, виждащ се откъм "онзи свят", макар и аз като теб да не съм го преживяла лично... Но всъщност може би и двамата сме го преживели, а просто не помним, и докато сме тук- не можем да си спомним.. Което ни връща към Платон и неговите философски размисли (на които съм почитател :)
За това изречение те поздравявам специално- много ми хареса и съм напълно съгласна с него:
"Колкото абсурдно е твърдението ,,Всичко е случайно'', толкова абсурдна е и тезата, че нищо не е случайно."
Тезата на Платон за съществуването като спомен служи за основа на цялата философия до Киркегор. Затова не може да не буди уважение. Последният пък полага началото на модерната философия, приемайки съществуването не като повторение назад/спомен/, а повторение напред/вяра/.
Радвам се, че се отби! Лека вечер!
цитирайРадвам се, че се отби! Лека вечер!
9.
анонимен -
BIcmxxQGGbnDmBOGwia
25.05.2011 15:54
25.05.2011 15:54
Now I feel stupid. That's celeard it up for me
цитирай
10.
анонимен -
AEFcqYJRoONZqCUl
25.05.2011 15:57
25.05.2011 15:57
This has made my day. I wish all poistngs were this good.
цитирай
11.
анонимен -
AUggzhPsOKfe
25.05.2011 19:23
25.05.2011 19:23
HHIS I sohuld have thought of that!
цитирай
12.
анонимен -
kCKCOQBFttKHdEeiEyd
25.05.2011 20:21
25.05.2011 20:21
Now we know who the sensbile one is here. Great post!
цитирай
13.
анонимен -
uVlHbXQnFqCLkY
25.05.2011 20:39
25.05.2011 20:39
AKAIK you've got the awensr in one!
цитирай
14.
анонимен -
OasuHrCRGdsZCunHRlE
26.05.2011 13:34
26.05.2011 13:34
qW5h8K <a href="http://ojakpcspanki.com/">ojakpcspanki</a>
цитирай
15.
анонимен -
LgpjPeToyFTkAH
26.05.2011 13:52
26.05.2011 13:52
tqtbh9 <a href="http://wxhgdsvyopyi.com/">wxhgdsvyopyi</a>
цитирай
16.
анонимен -
rpBHzViCcvAHE
26.05.2011 14:01
26.05.2011 14:01
jezY2m <a href="http://awwveqlwszyv.com/">awwveqlwszyv</a>
цитирай
17.
анонимен -
qTYmZtqwHLIsUTbLMwH
26.05.2011 19:43
26.05.2011 19:43
YQeJdT , [url=http://laeaihuihexj.com/]laeaihuihexj[/url], [link=http://ojkqcubdiujy.com/]ojkqcubdiujy[/link], http://wzsqwzcbkkmp.com/
цитирай
18.
анонимен -
ovshBggS
26.05.2011 20:42
26.05.2011 20:42
yQA63A , [url=http://iatqrdrwqunw.com/]iatqrdrwqunw[/url], [link=http://zrtdkrccrzwr.com/]zrtdkrccrzwr[/link], http://sjzxmtyfbfoq.com/
цитирай
19.
анонимен -
tocvVaRZVQHw
28.05.2011 18:19
28.05.2011 18:19
rfjZYM <a href="http://tplylpbqedxy.com/">tplylpbqedxy</a>
цитирай
20.
анонимен -
HCtAZLaKJHYY
01.06.2011 12:52
01.06.2011 12:52
RcuZyu , [url=http://tuhbmkhnxbcq.com/]tuhbmkhnxbcq[/url], [link=http://qluhrfjdleel.com/]qluhrfjdleel[/link], http://nkwkqtgpacfe.com/
цитирай
21.
анонимен -
dmpoKEvjsmKdFPCHLh
01.06.2011 13:44
01.06.2011 13:44
Wdu7Zu , [url=http://efugbmlwvtvp.com/]efugbmlwvtvp[/url], [link=http://occyioswoysa.com/]occyioswoysa[/link], http://ljltgykhpyla.com/
цитирай
22.
анонимен -
rsJGYRHySuNvBFgzEk
01.06.2011 14:02
01.06.2011 14:02
d3jJHr , [url=http://oyrtefcqkvop.com/]oyrtefcqkvop[/url], [link=http://cnsncfxdnpdn.com/]cnsncfxdnpdn[/link], http://yrgnelsyzupn.com/
цитирайТърсене
Блогрол
1. sunflower:слънчева,приветлива,неизтощима воля за комуникативност
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?