ПСИХОЛОГИКА
Публична тайна е, че не мъжете избират жените, а тъкмо обратното. Избирайки, жените се превръщат в субект, но този субект е пасивен, а последният се свързва с активността. Водени от интенцията, мъжете се насочват към желания обект. Тук активността е налице и субектът е в свои води.
И така, получава се нещо много интересно: активният субект/ мъжът/ встъпва в отношение с друг, пасивен субект/ жената/. Доколкото обаче мъжът е приеман или отхвърлян от жената, той се явява и обект. Същото важи и за жената, тъй като тя бива желана, харесвана или пренебрегвана. След цялата тази игра на субект-обектни отношения обикновено идва ред на ...граматиката. Ще попитате: каква връзка има тук граматиката?!
Ами ето каква: по линията ,,активност - пасивност"" в граматиката има една категория, наречена ,,страдателно причастие"". Причастието, както знаем, ,,страда"", тъй като търпи действието на подлога/ субекта/. С други думи, страданието върви редом с пасивността.
Радостно е, че днес жените са все по-активни и по-активни във всяко едно отношение. По този начин възможността да се превръщат в ,,страдателни причастия"" все повече и повече намалява.
* * *
ИНТЕЛЕКТЪТ И СЕКСЪТ
В леглото интелектът струва точно толкова, колкото струва целувката през стъкло. Друг е въпросът, че често той е най-пряката пътечка към...легловата база.
* * *
ДИАЛЕКТИКА
,,Боя се, че съм прав"" казваме, когато очакването ни за нещо негативно се окаже факт. Знаещият е склонен да прегърне дори едно негативно съдържание, стига волята му за знание да бъде увенчана с позитивен резултат. Ето това аз определям като най-неразумната изгода.
,,Бих бил щастлив, ако греша"" казва пък можещият. За разлика от знаещия, можещият залага на позитивното съдържание и жертва с лека ръка знанието. Ето това е най-разумната изгода. Така е - знаещият никога не може, можещият никога не знае.
* * *
АСОЦИАЦИИ
Когато слушам ,,Genesis"", си представям движението на среднощен влак, на който от различни гари се качват странни пътници. Във всяка тяхна музикална творба има една ярко подчертана тематична линия/ влакът/, върху която се наслагват различни оригинални солови импровизации/ пътниците/. Има някаква пленяваща патетика в монотонната ритмика, осъществявана от басиста М. Ръдърфорд и барабаниста Ф. Колинз. В тази връзка се сещам за парчето им ,,Turn It On Again"" от албума ,,Duke"".
Групата ,,Yes"", от друга страна, асоциирам с някакъв чист и свеж изгрев. Дали това не е свързано с парчето им ,,In The Heart of The Sunrise""? Moже би. Така или иначе, ако ,,Genesis"" ни представят тайнствената нощ, то ,,Yes"" oпределено олицетворяват лъчзарната утринна светлина. Трудно бих открил други музиканти, които да съумяват да представят в светли тонове дори и най-тъжните, най-тъмните мотиви. Пример за това е албумът им ,,Drama"", в който ,,драмата"" е омекотена и освежена чрез доволно оптимистични мажорни тонове.
* * *
ЦЕНЕН ОПИТ
Когато попада в плен при японците, Лобсанг Рампа описва така натуралистично жестоките мъчения, на които е подложен от окупаторите, че ти настръхват косите. Въпреки преживения ад, той не се пречупва и запазва пълно мълчание при многобройните разпити. В тази връзка тибетският монах-лекар ни съветва как да преодоляваме физическата болка чрез ,,разтварянето"", ,,разхвърлянето"" й по цялото тяло. Според него, никога не трябва да концентрираме вниманието си върху болното място, а по-скоро би трябвало мислено да ,,разхвърлим"" болката по цялото тяло, за да отслабне значително силата й.
* * *
ИНТЕРЕСНА ПРОГНОЗА
Бях чел на времето мемоарите на Йонеско, поместени в сп. ,,Лик"". Вниманието ми бе привлечено от сбъдването на споделени от него пророчески сънища. Сещам се за един от тях, в който талантливият драматург сънувал срутването на някаква тераса, което действително се потвърдило на следващия ден, когато случайно минавал покрай някаква паянтова къща. Още повече обаче ме впечатли изводът, който направи авторът в края на мемоарите си: според него много подобни причудливи и загадъчни феномени щяли да намерят рано или късно своето обяснение, но само едно нещо щяло да си остане вечна загадка - съществуването.
* * *
Поздрави!
И на мен са ми се случвали такива;)
За феномените: аз също вярвам, че ще бъдат разгадани. Между другото много бих се радвал, ако споделиш личния си опит тук или на лични. Проявявам жив интерес към феномените, впрочем ти си го знаеш!
Приятно ми бе, че се отби и сподели позицията си!
Поздрави!
Относно "психологиката": Не съм страдателно причестие, въпреки че съм:)) И кой от нас не е едното или другото! Приблемът е в динамиката между двете, пък аз в това не виждам особен превес на "MASCULINE'/'FEMININE":))
В "диалектиката" ми е още по-трудновато:)) Не съм съгласна с "крайностите": знаещият често е и можещ, загърбвайки "знанието" си, перпелика към следващия "обречен експеримент", само и само, за да се изправи пред Мирозданието, което може да го сюрпризира и с друг "резултат":)) Там... в края му, в края на краищата сме... оцелявали:))
За другото не се чувствам подготвена, за да се изкажа:)) Не, че не обичам Genesis", не че не знам какво е "азиатско мъчение", не че не знам кой е Йонеско и какво е направил за "европейската цивилизация":)) Ама това са... "литературни опити", пък аз предпочитам ... естествения, този който ми е даден:)) И той не е по-лек!
Поздрави!
За ,,диалектиката'': признавам, че имах предвид тъкмо ,,крайностите'', т.е. теоретичния човек/знаещият/ и хората-феномени/можещите/.
За личния опит: без съмнение, той е най-ценният, но когато той липсва в някои битийни региони/ напр. в свръхсетивното/, не виждам нищо лошо да се прибягва и до чуждия опит, макар и с уговорката, че като стойност е далеч по-долу от личния. Неслучайно съм твърде предпазлив, относно чуждия опит, затова и назовах постинга: ,,Мисли оттук-оттам'', подсказвайки липсата на строга академичност.
Радвам се, че се включи в дискусията!
Приятна вечер!
Каквото и да съм споделила е Ибо"твърде спонтанно" (което примам като "живота"), така и твърде литературно - това, което "знам":)) Това, в моите категории, е като "подвижни пясъци":)) Аз съм човек, който някога - не сега! - твърде много е почитал пустинята! Тя е учителка - както много други неща в живота ни:))
Привети!
Колкото до ,,глуменето'', предполагам то ще бъде насочено не към мен лично, а към изразените от мен позиции. В този ред на мисли, имаш пълната свобода на действие! Още повече, че името ти е Свобода!
Лека вечер!
Поздрави.
Поздрави!
Бих ли се изразила философски (без да цитирам "философа":)): приемам Света като... задача! И се опитвам да я... разреша! Радвам се, че имам сподвижници - реални и виртуални (включително теб, в Твое лице:) Не се надсмивам: просто се радвам! И това е най-голямата ми човешка отплата, която имам в този живот: да бъда сред "себеподобни":)
Поздрави!
Поздрави!
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?