Прочетен: 4047 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 10.05.2008 11:41
ЗАЩО ПЪК НЕ?
Имам чувството, че редом с традиционната стилистика и етикета, очертаващи и определящи различните стилове на езика и поведението, е необходима и една онтологическа стилистика, или за по-кратко, онтостилистика, която да маркира и определи онтостиловете на присъствие на аз-а като носител на идеи, значения, ценности, в зависимост от основните битийни региони.
Естествено, въпросът е какъв да бъде критерият, по който да отграничим тези региони и стилове. Може би критерият е самият аз в различните му степени на самоидентичност. С оглед на това, успях да отгранича следните региони и аналогичните им стилове: екзистенциален, феноменологически и всекидневен.
Доколкото понятието ,,екзистенциално"" е твърде широко и включва какво ли не, то аз го ограничих до онова, което е на ,,изхода"". Така първият екзистенциален битиен регион включва ,,пограничните"" ситуации. Съответващият му екзистенциален стил на присъствие на аз-а бележи абсолютната му самоидентичност, при която казано, станало и мислено са в съгласие. В този ред на мисли, в случая аз-ът може да бъде идентифициран най-лесно. Тук мислиш, действаш, обичаш, живееш, сякаш за последно и няма място за фалш и преигравания. Същевременно този тип присъствие е най-опасният, доколкото всеки момент можеш да излетиш в Отвъдното.
Феноменологическият регион изключва външния свят и се затваря в рамките на ,,жизнения"" свят/ субективността/. Той включва целия мисловно-емоционален комплекс на интенционалните актове на съзнанието/ вж. постингите ,,Битието като Произвол""/. Феностилът на присъствие на аз-а се идентифицира непълно, редуцирано под формата на трансцендентално его. Последното, бидейки абсолютно индиферентно към външния свят, следва максимата:,,Не ми говори какво се случи, а ми кажи как го преживя?"". Често явление е разминаването на аз-а с външния свят.
Всекидневният регион е маркиран от бита. Стилът на присъствие на аз-а е удобен и конфортен, доколкото ,,изходът"" оттук е твърде далеч. Редом с това, самият аз обаче е размит и трудно бива идентифициран, защото е разтворен във ,,фактичността, клюките и пропадането""/ последното в смисъл не на морално падение, а на случващо се ,,ден до пладне""/. Тук важи противоположната на горната максима:,,Не е важно какво мислиш, важно е какво ти се случва!"".
Разбира се, класификацията е условна и предполага варианти, тъй като аз-ът въобще не е застопорен за даден стил на присъствие веднъж завинаги. Нерядко, по ред причини, от всекидневния стил той може да се окаже във феноменологическия или в екзистенциалния, и обратно.
Другият важен момент е, че освен стилистичната, онтостилистиката има и смислоразграничителна функция: ще приведа пример с понятието ,,необходимо"". В екзистенциален смисъл то означава неизбежното, ориста, съдбата; във феноменологически - закономерното; а във всекидневния - най-нужното/ достатъчното/ за случване на нещо.
Ето това е един мини-проект за една възможна онтостилистика.
***
КРИЗА НА НЕДОСТИГА
Съгласно сублимацията на Фройд, натрупаното неизразходвано либидо се пренасочва и трансформира в други извънсексуални сфери: работа, спорт, изкуство. Този процес спокойно може да бъде определен като Криза на Излишъка. Съществува обаче и обратен процес, когато либидото се изразходва максимално, за сметка на сериозно игнориране на извънсексуалните дейности. Носителят на либидото се превръща в сексуалност и нищо повече. Съответно той бива възприеман единствено като някаква сексмашина и всичките му други качества остават в сянка. Този феномен можем да наречем Криза на Недостига.
***
ЛИТЕРАТУРАТА КАТО ОТМЪЩЕНИЕ
,,Той страстно желаеше примирие с Живота, но Животът не желаеше да се примири с него..."" - цитирам по памет заключението на Л. Шестов по отношение на Достоевски от книгата му ,,Достоевски и Ницше. Философия на Трагедията"". Имам усещането, че цялото творчество на гениалния руски романист се явява едно велико отмъщение към живота за несключеното примирие. Само така мога да си обясня факта, че в романите му драмите и трагедиите са повече, отколкото в действителността. Неслучайно Т. Ман ни предупреждава:,,Достоевски, но с мярка!"".
***
Накрая, поздрав за всички с една чудесна ,,измишльотина"" на Return To Forever от албума им Romantic Warrior.
Колкото до последната ,,измишльотина'' - определено заслужава внимание!
Благодаря ти за оригиналния коментар! Толкова настроение ми създаде!
Поздрави и До скоро!
Поздрави!
До скоро!
Поздрави!
24.05.2011 20:05
25.05.2011 10:02
25.05.2011 13:23
25.05.2011 19:07
28.05.2011 14:39
31.05.2011 18:28
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?