Прочетен: 2731 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 23.05.2008 22:34
ОТВЪД ДУМИТЕ
Когато реша да споделя с някого свои мисли, впечатления аз неминуемо прибягвам към думите. Остана ли обаче сам със себе си, думите вече са излишни, защото се впускам непосредствено в потока на същите тези мисли, представи, емоции, преживявания. Често дори общувайки с другите, ние използваме жестове, мимики, нееднозначни погледи. Дори мълчанието понякога казва много повече от един непрестанен словесен поток.
Тъкмо това до-интелектуално, до-езиково, изходно съзнание изящният, изтънченият и дълбоко проницателен Анри Бергсон/ 1859-1941/ определя като ,,жизнен порив""/ фр., elan vital/. Доколкото същият е във вид на непрестанен поток от преживявания, той го описва като ,,продължителност""/ фр., duree/ в специфичното ,,вътрешно"" време на съзнанието, нямащо нищо общо с външното, физическо пространство-време.
В този ,,жизнен порив"" ние се впускаме, според автора, благодарение на интуицията, на оня ,,поглед отвътре"", където актът на познание ,,съвпада с акта, пораждащ действителността""/ преживяното, предмета/. Така изчезва разликата между оня, който познава и онова, което бива познато. Защото аз съм едновременно и съзерцаващ и съзерцаван от самия себе си. Целият този поток от преживявания, цялото това ,,вътрешно"" време на моето съзнание, целият ,,жизнен порив"" - това съм аз самият. Интуицията е най-пряката, най-непостредствената връзка, съединяваща мен и ,,жизнения порив"" в едно неделимо цяло.
Неслучайно в своето ,,Въведение в метафизиката"" Бергсон заключава, че интуицията е ,,род интелектуална симпатия, чрез която се пренасяш в ,,жизнения порив"", за да се слееш с онова, което е в него, следователно - с уникалното и неизразимото.
***
ДОБЪР ВКУС
През 1999г. две от най-популярните книжарници във Франция провеждат анкета сред своите клиенти, с цел да изявят 50-те най-добри произведения на 20-ти век. Класацията била оглавена от романа ,,Чужденецът"" на Камю. Непосредствено след него пък, на второ място, бил посочен романът ,,По следите на изгубеното време"" на М. Пруст.
***
ВОЛНИ СЪЧЕТАНИЯ
Четейки дадена поетична творба, ние неминуемо се сблъскваме с поетическия синтаксис, който включва символи, метафори, свободни асоциации. Последните предполагат в повечето случаи напълно произволно тълкувание, бидейки плод на интуитивното, под-съзнателно авторово творение.
Затова е почти абсурдно дори и да си помислим, че нашите усещания, представи, преживявания ще съвпаднат с тези на автора. В повечето случаи те се разминават, макар че това невинаги е фатално за автора/ освен ако самият той не настоява на всяка цена четящите да усетят и възприемат творбата му тъкмо като него самия/. Напротив, така той се обогатява с нова гледна точка, с ново усещане. От друга страна, разминаването в цялостния контекст на творбата не пречи за ,,среща"" между автора и читателя при сходно съ-преживян детайл, нюанс, фрагмент или отделна асоциация.
В този ред на мисли се сещам за Л. Шестов: ,, Може да изтълкувам правилно всички романи на Достоевски; може да сгреша при част от тях; може и да изтълкувам цялото му творчество погрешно. Какво остава тогава? Остава само едно: Произволът"".
Така е, трудно се улавя интуитивното, но нека не забравяме, че Произволът все пак дава възможност , възможност за среща с неизразимото, невидимото, непонятното.
***
ЗА ЛОШОТО ПРЕДЧУВСТВИЕ
Често споделяме, че имаме лошо предчувствие за нещо пред-стоящо. Що за пред-чувствие е това? Наличието на лошо предчувствие е знак, че в ума ни е ,,отигран"" пред-варителен негативен сценарий на пред-стоящото, и то не по наша воля, а инстинктивно. Какво се крие зад този негативен ,,предварителен сценарий""? Предстоящото се случва и разсейва ,,сценария"" - ок. Другият вариант - случилото се потвърждава ,,сценария"", но нашата негативна емоция вече е доволно смекчена, доколкото ние вече сме очаквали подобна негативна развръзка, тъй като лошото предчувствие ни е подготвило за това. Лошото предчувстие е нашата предпазна мярка. Е, дай боже, предчувствията ни да са свързани с положителни емоции.
***
МАТЕМАТИЦИ-МЕЧТАТЕЛИ?!
Изключително странно е, че споменатият по-горе основател на интуитивизма и Лауреат на Нобелова награда за литература, Анри Бергсон, в зората на творческата си кариера се изявява като блестящ...математик. Сходна е и съдбата на Е. Хусерл, основателя на феноменологията - и той също започва кариерата си като... математик. Даже са родени в една и съща година - 1859. За сходството в идеите им няма смисъл да споменавам.
В един определен момент и двамата захвърлят математиката и се втурват в света на ирационализма, където ги посрещат бленуваните от тях интуиция и чисто съзнание.
***
Накрая, чуйте и едни други мечтатели - Yes и парчето им Sweet Dreams от албума Time And A Word
Утре ще задълбая "отвъд думите", че тази вечер съм предимно русо;)
Казват, че утрото е по-мъдро от вечерта, така че имаш право! Колкото до ,,русото'' и ,,умното'', аз вече ги ,,сватосах'', тъй че от брака им мърдане няма!
Честит празник, Сладурче! Желая ти все по-изкусно да пресъздаваш чрез изящните си слова онова, което е ,,отвъд думите''!
Прегръдки!
Прегръдки и от мен!
25.05.2011 02:20
25.05.2011 19:54
28.05.2011 16:44
31.05.2011 19:46
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?