Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.12.2009 13:38 - Ах, тези членове!
Автор: lion1234 Категория: Други   
Прочетен: 5429 Коментари: 16 Гласове:
10

Последна промяна: 07.12.2009 10:06



ЕДИН ЗА ВСИЧКИ, ВСИЧКИ ЗА ЕДИН !

  

 

   Членът на ПГ на РЗС М. Тагарински изненадващо напусна групата на съпартийците си и така сложи край на последната. Всъщност в самото напускане няма нищо изненадващо – г-н Тагарински открай време е известен с т.нар. си ,,политическо номадство’’. Изненадата е по-скоро в момента на акта - непосредствено след критиките на Яне Янев, по адрес на Първанов и ГЕРБ, дала основание на лидера на РЗС да се усъмни в поредното ,,активно мероприятие’’ на последната спрямо него и оглавяваната от него група. Подозренията на Янев се подсилиха най-вече след удивително точното ,,пророчество’’ на вътрешния министър г-н Цветанов за евентуални катаклизми в ПГ на РЗС.

   Дали ще се окажат верни подозренията на г-н Янев, скоро ще се изясни. По – важното, според мен обаче, е нещо друго: от парламентарната трибуна ,,лудият’’ Янев се осмели да изрече открито две истини, гузно премълчавани от шикалкавещите ,,стари’’ десни партии в недоразумението, наречено ,,парламентарно мнозинство.’’

   Първата истина: тандемът Борисов-Първанов е неоспорим факт. И като следствие от него: заканите на Бойко за безпомпромисна борба със затъналата в корупция Тройна коалиция окончателно се превърна в мит.

   Втората истина: предвид агентурното си минало и в качеството си на проводник на руските, а не на българските, интереси в енергетиката, г-н Първанов действително няма необходимите морални качества да бъде Президент на страната.

   В резултат, чрез критиките си към ГЕРБ лидерът на РЗС направи една сериозна заявка да бъде занапред опозиция и контрапункт на задаващия се откъм управляващите политически произвол. По този начин г-н Янев измести единствения досега опозиционер на управляващите – сдобрилия се вече с опонента си Президент – и замести дремещата все още ,,полууправляваща’’ Синя Коалиция. Е, тъжно е когато истините и критиките биват изричани от ,,луди’’, а не от нормални, но все пак е по-добре, че тези истини биват изричани.

   И така, г-н Тагарински е вече независим, независими стават обаче и останалите 9 члена на подвъпросната ПГ на РЗС. Или както се казваше на времето – един за всички, всички за един!

 

                                                     СТРАННОТО СЪГЛАСУВАНЕ

 

 

   Интересно по силата на кой член от Конституцията премиерът съгласува с Президента препращането на бившия ни посланик в САЩ към Солун, както и въпросите, касаещи ръководния състав на ДАНС? Откъде изведнъж се пръкна тази отзивчивост, за да не кажа сервилност, у премиера спрямо Президента?

   Странно съгласуване! Знам, че в граматиката има съгласуване по род, число, време, но то няма нищо общо с горното. Като имам предвид кой реално стои зад Президента, все ми се струва, че въпорсното странно съгласуване е по-скоро по…Правец и… Кремъл, разбира се.

 

 

ГОРКАТА ГРАМАТИКА, ГОРКИЯТ ЕЗИК!

 

   Като стана дума за граматика по-горе, се сетих, че пустите му членове разбуниха не само политическия, но и родния ни научен елит. Тук вече обект на нападки е не заклейменият член на ПГ на РЗЦ, а омразния за някои пълен член.

    Та, видите ли, според някои, пълният член бил отживелица, бил логически абсолютно необоснован, излишен, следователно трябвало да бъде премахнат. Нещо повече, той ненужно затормозявал учащите се и бил едва ли не една от причините за тяхната неграмотност. Редом с това се чуха и гласове, че буквите Ю, Я и Щ също били ненужни и трябвало да бъдат премахнати. Преди време пък си спомням и за по-радикални призиви – да се откажем от екзотичната, будеща недоумение на запад кирилица и да приемем в унисон със западните ценности модерната днес латиница.

    Да се чудиш и маеш! Е добре, махаме пълния член, махаме горните букви, преминаваме към латиницата и, хоп – ставаме стопроцентови европейци! Това, че определени малограмотни среди в публичното пространство, водени от културно-политическата конюнктура/ хегемонията на англоговорящите и нета/, лелеят да опростят езика до нивото на една лингвочалга, загърбвайки изцяло утвтрдения правопис, е напълно разбираемо. Тревожното е, че част от предлаганите по-горе редакции са инициатива на уж вещи във филологията и езикознанието среди!?

    На тях ли следва да се напомня, че пълният член има конкретна, ясно мотивирана логико-граматическа функция, отграничаваща подлога от допълнението и мотивираща логически присъствието му; че да премахнеш типичната българска буква Щ, плод на изконния старобългаски дифтонг tj / ср., svetja – свещ/, означава до голяма степен да обезличиш българския; че е изключително опасно една консервативна общо взето система, каквато е езикът, да се превръща в жертва на поредната популистка прищявка; че освен ,,средство за общуване’’, всеки език е и своеобразен ,,обществен договор’’ между говорящите го, чието пренебрегване води до изключително плачевни последици – неграмотност, безкултурие, изостаналост и пр.

    Далеч съм от мисълта, естествено, че едва ли не даден език е някаква свещена крава. Всеки език търпи промени и развитие, но нека последните бъдат логически и функционално мотивирани, а не просто плод на дадена конюнктура или мода.

    Ах, тези членове: от пОдлога правят подлОга, но на някои това не им пука!

" play="true" loop="true" menu="true"> 

 

                                                      

 

 

 

 

 

 

 




Тагове:   език,   членове,


Гласувай:
10



1. sever - Език свещен на нашите деди? (абзац 3)
06.12.2009 14:10
От Аристотел знаем, че думите нищо не значат чрез природата си, а координират само човешкия контакт.
Езикът значи различни неща за семиотиката, за историята (я, колко мъртви езици има - дори вандалския?), за психологията, за бихевиоризма, за поезията, за какво ли още не.
Речта е оръжието на 21 век. После ще дойде телепатията и тя ще отмре. ;))

PS за абзац 1 и 2 съм аполитичен пацифист и вярвам в Страшния Съд ;))
цитирай
2. lion1234 - Даа,
06.12.2009 17:03
Трудно ще намерим нещо сходно между думата ,,ябълка'' и оня ,,забранен'' плод, ако не беше ,,договорката'' ни, че първото ще именува и означава второто. Ето за тази координация/ спазване на ,,договора''/ при контакта ни във всекидневието става въпрос.
В различните битийни региони езикът се подчинява на битийния произвол и наистина търпи различни интерпретации: ако в семиотиката е знак, то в изторията е вече памет, в психологията -огледало на душата ни, в поезията - самобитна метафора...
Сякаш обобщавайки всичко това, Хайдегер пък заключава, че ,,езикът е домът на битието''.
Възможно е да дойде телепатията, но това ,,после'' е под въпрос - някои ни предрекоха края на 21.12.2012, та не знам, ха-ха!
Радвам се, че ми гостува, романтично Северче!
цитирай
3. rumyrayk - Добро утро,
07.12.2009 08:55
за политиката няма да взимам отношение, защото не ми е в кръвта. Но и на мен ми направи впечатление това, което Яне каза:)
А за останалото, просто ще те цитирам:
`Ах, тези членове: от пОдлога правят подлОга, но на някои това не им пука!`
Единственото, което липсва на постинга ти, е едно музикално парче- първо ни разглезваш, а сега без музика- не е честно:)))Прегръдки и хубав ден, май диъ френд!
цитирай
4. lion1234 - Добро утро,
07.12.2009 10:47
скъпа дружке! То и на мен политиката не ми е в кръвта, но към някои нелепици просто не мога да бъда безучастен. Същото важи и за езика - приведеният от теб пример е достатъчно красноречив.
Честно казано, доста се затрудних при избора си на музикално парче - да придадеш на членовете музикален израз не е лесно, ха-ха. Добре, че на помощ дойде езикът, знакът, думата.
Надявам се, изборът ми да ти хареса!
Слънчев ден и предгръдки и от мен, дарлинг!
цитирай
5. rumyrayk - изборът ти е перфектен,
07.12.2009 14:45
знаеш го добре,
ама то кога ли не е бил;)
Един за всички, всички за един! :))
цитирай
6. lion1234 - Мерси, мерси,
07.12.2009 17:38
Съкровище! Драго ми е, че успях да те изненадам приятно!
Едно сме, разбира се: и двамата сме си яки фенове на Mahavishnu!
цитирай
7. tili - Няма да коментирам!
07.12.2009 21:19
С една дума - обичам!!! Обичам Стив Маккуин ;-)))
цитирай
8. lion1234 - Ето още един,
08.12.2009 09:30
сериозен избор! Сещам се за участието на този великолепен артист в ,,Ад под небето'', в ,,Том Хорн'' и навсякъде, където е ,,напечено''.
Накратко - мъж на място!
Поздрави, Тили!
цитирай
9. tili - И все си мисля, че
08.12.2009 12:25
обедняването на българския език е станало още с проруската реформа през 1947(?) Когато е махната най-демократичната буква Е-двойно, както и широкото Ъ, и нямото Ъ след съгласна в края на думата. Стремежът към опростяване понякога води до опростачване. Може да е бил план с далечен прицел и сега да се изпълнява някакво продължениие.
Ето ти и коментар! Кой ти е крив като все "Великолепната седморка" ми е в акъла ;-)))
цитирай
10. lion1234 - Да,
08.12.2009 23:19
Правописната реформа от 1945г. до голяма степен сближава българския правопис с руския, особено с отпадането на ятовата гласна, голямата носовка и на ,,ъ'' в края на думите. Оставало е да включим само е-оборотное и еръй в азбуката си и да уеднаквим изцяло двата правописа, ха-ха!
Между другото, още тогава назначената просъветски ориентирана комисия предлага отпадането на пълния член при имената от м.род, поради трудността при употребата му, но Министерският съвет отхвърля предложението.
Всъщност пълният член създава трудности, когато подлогът е в постпозиция или пък, когато е в средата на сложни изречения/ както е в горното изречение, напр.,,МинистерскияТ съвет''/.
Той би могъл да се премахне само при условие, че се приеме правилото подлогът да бъде с гарантирана препозиция, напр.: когато напишем ,,Учителя срещна ученика'' да се приеме, че ,,учителя'' е подлогът, доколкото е в препозиция.
Иначе напълно съм съгласен, че опростяването не следва да е за сметка на опростачването.
цитирай
11. eola - хе,
12.12.2009 12:28
големи раздувки около Тагарински, голем проблем. Яне ти Янев си е луд за връзване. а за Бойковата либофт - не знам какво да предполагам, освен да се присетя откъде е тръгнал бате Б. - някъде около дедо Живков съм го виждАла. дотук почти нищо не ми е ясно, личи си.
но за родния ни език, правопис, правоговор съм бясна - всяка вечер гледам ошопването на езика по новините, моля, шопите да не се сърдят, ама ударенията са най-малкият проблем. питам се какво учат из университетите и какво излиза от родните ни ВУЗ-ове. питам се накъде сме тръгнали с цялостното опростачване на нацията, но комай се досещам - към една круша, леко кривнала, а под клоните й - кенеф. досущ като оня от карикатурата. ;)

п.п. големите букви нарочно не ги пиша, оригиналнича ;)))
цитирай
12. lion1234 - Привет, eola,
12.12.2009 15:28
Закачката и с Тагарински, и с Борисов е най-вече в контекста на...членовете. Паралелът между политиката и езика пък е по линия на етиката, и по-конкретно - по отношението ни към правилата. Не обичаме правилата нито в политиката, нито в езика, нито в икономиката, нито в отношенията помежду си, нито дори и онези за движението по пътищата - затова ни и връхлитат не само пътните катастрофи, но и катастрофите на духа.
Вярно, има сфери на живота ни, където правилата не са задължителни и където можем да развихряме свободната си воля и фантазиите си, напр. в изкуството, в непринуденото ни общуване в бита, но явно все още не си даваме сметка, че произволът в политиката, правото, икономиката, езика, изразяващ се в ,,изяждането'' на значението от показността на знака, неминуемо ни отрежда съдбата на ,,лош мат'рял'', устремен към ,,кривналата'' от правилата круша и към незавидния ,,изход'' под нея, доколкото кенефът си е място за изхождане.
В този ред на мисли, хубаво е, че на фона на ширещата се инерция в обществото, има все още хора, проявяващи нетърпимост към опростачването във всичките му измерения.
Поздрави!
цитирай
13. panazea - Продължава издевателството над българския език !
17.12.2009 12:50
Докога?
цитирай
14. lion1234 - Докога...
17.12.2009 22:34
Явно до момента, в който най-сетне се разделим с илюзията, че олекотяването и опростяването винаги са равнозначни на полезното и здравословното.
цитирай
15. sever - lion1234
18.12.2009 02:19
Ти си доста деликатен. Аз бих нарекла "опростяването" директно опростачване.
Жалкото е, че цели поколения изгоряха залудо.
Но така пък кристалите и индиго-хората блестят още по-ярко!! ;))
цитирай
16. lion1234 - Tъкмо в името...
18.12.2009 14:01
на тези ,,кристали'' живеем, Северче!
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1511367
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25304
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031