Постинг
09.02.2016 15:43 -
Политиката: територия на Несвободата
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 3441 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 09.02.2016 15:53
Прочетен: 3441 Коментари: 2 Гласове:
12
Последна промяна: 09.02.2016 15:53
Политиката ни отвежда към гръцкото ,,поли"", т.е. към ,,много""-то. Това ,,много"" изкристализира в ,,полиса""/ града, общността/ на Аристотел в неговата ,,Политика"". Тази общност, според автора, не е някаква машина, съвкупност от части, а жив организъм. Последният, както знаем, се явява единство, основано на една строга система, известна като ,,организация"". Нея пък К. Леонтиев определя като ,,стягащ деспотизъм"", намеквайки недвусмислено с това кой е водещият й принцип на структуриране и действие, т.е. субординацията, иерархията, подчинението. Впрочем и самият Аристотел в гл. Пета ,,По природа ли е робството или по закон"" от съчинението си по-горе споделя следното: ,,Всяко нещо има управляваща и подчиняваща се част – душа и тяло, човек и животно, мъж и жена."" Игнорирайки естествено последните две сравнения с уговорката, че те са плод на тогавашните разбирания, няма как да не признаем: ,,по природа"" робството, разбирано по-широко като система ,,управляваща – подчиняваща се част"" е неоспорим факт. Разбира се, в следващата шеста глава авторът пояснява, че редом с този тип робство е налице и ,,робството по закон"", когато победеният във война принадлежи на победителя, но ние ще се ограничим с първия тип робство, ,,по природа"", за да разкрием ключовото основание, определящо политиката в най-широк смисъл/ и като практика, и като система от възгледи/ като територия на Несвободата.
Без всякакво съмнение в преобладаващата си част целият ни културно-исторически опит през вековете, та до наши дни включително робува на погрешната теза, че субординацията е водещият принцип на устройство и развитие на всяка общност. За жалост, този възглед се разпростира не само по отношение на политиката, но и към неразделната й посестрима – властта. Видно е, че в случая се залага повече на силата и мощта на последната, отколкото на много по-важните й онтологически основания.
И като стана дума за ,,онтологически основания"", нека припомним, че редом със субординацията, подчинението, във всяка една общност, във всяко явяващо се, във всяко съ-ществуващо, битува и координацията, съчинението – равноправното, равнопоставеното взаимодействие. Най-ярко това може да бъде илюстрирано чрез синтаксиса, напр.: в сложното съчинено изречение съставящите го прости изречения са абсолютно равнопоставени и равноправни.
Сега изниква въпросът: кой от двата типа отношения в общността, в политиката въобще е ключов, основополагащ, първенствуващ: субординацията или координацията? Отговорът дава същият Аристотел във Втора глава от ,,Политиката"" си под заглавие ,,Части на държавата. Последователно възникнали видове общност"": ,,Първо се свързват мъжът и жената/ заради продължаването на рода/ и управляващият и подчиняващият се/ заради съхранението си/."" Ясно се вижда, че авторът определя първенствуващото значение на координацията пред субординацията. Иначе казано, първо нещо трябва да се появи, за да може впоследствие да бъде съхранено. И доколкото появата, раждането са дело на координацията, взаимодействието, а съхранението на появилото се вече – на субординацията, то винаги координацията е крачка напред пред субординацията. В резюме: в основата на битието е заложено Различието, предопределящо го като двуединство на съществуване и същност . Иначе казано, Различието ражда двойката, двойката ражда отношенията. Отношенията, от своя страна, раждат необходимостта от регулиране, с цел съхранението, развитието и усъвършенстване на съществуващото в цялост, както и на разглежданата от нас общност, в частност. Това регулиране, както знаем, се осъществява чрез властта, разбирана в изконния й смисъл, изразен великолепно в старобългарски език като ,,вместване в правилото, нормата""/ ср. в-ласт, в-лад-ея, т.е. ,,в-мест-вам в правилото, реда, нормата/. И накрая, функционирането на властта е подчинено на въпросните два принципа – координацията и субординацията.
По традиция обаче всяко появило се се възприема като нещо самоочевидно, самоподразбиращо се и естествено неговият родител – координацията, потъва в забравата, за да бъде заместена от второстепенната по своята значимост субординация. Тъкмо тази погрешна представа за общността и властта, основани само и единствено върху субординацията, предопределя изначално политиката като територия на несвободата, доколкото конституира човека като ,,зоон политикон"", въвлечен по необходимост, ,,по природа"", както се изразява авторът, в отношението господство - подчинение. Последното би могло да бъде илюстрирано в същата Втора глава по-горе: ,,Щом първите общности/ семейството, селото, б.а./ са по природа, то и държавата е по природа – тя е тяхното завършено състояние. Следователно държавата е по природа и човекът като обществено животно е по природа...""
И трябва да минат столетия, за да бъдат официално заклеймени от прогресивната част на човечеството робството, деспотизма, тиранията , а властта в предствите й от субординация/ диктатура, автокрация, олигархия/ да еволюира в координация, т.е. в у-прав-ление, базирано на разделението и споделянето на властите. Реално погледнато, всъщност робството, диктатурата, автокрацията, олигархията не са власт, а неин антипод, безвластие, доколкото първите се явяват отклонение от нормата/ концентрация на повече и повече сила, мощ, влияние/, а последната – олицетворение на самата норма/ ,,вместване в правилото, реда, нормата""/. Да, те не са власт, а господство, и то едно пагубно господство, явяващо се екзистенциална опасност за света като цяло, предвид акумулирането на излишък и недостиг в застрашителни размери.
Естествено редом с онтологическите, налице са и познатите ни чисто психологически, социално-иконоически и морално-етични основания на политическата несвобода. Нека ги маркираме накратко. Известно е, че ,,зоон политикон""-ът робува на една непрестанна жажда за слава, пари и всевъзможни облаги и привилегии, предопределяща цялото му политическо битие. Той не е в състояние да проумее, че излишъкът е точно толкова опасен, колкото и недостигът, доколкото и двата са нарушение на мярката. Неговото его хвърчи във висините, той е най-можещият, най-знаещият и е винаги готов да ,,жертва"" уюта си ,,на ползу роду"". Този кандидат за политическа слава вечно забравя, че е зависим от вота на избирателя, както и от бизнеса, финансирал предизборната му кампания. Той забравя, че след като е получил, трябва и да даде. Същият гордо се счита за самодостатъчен, за преуспял и нагло парадира с привилегиите си, като същевременно тъне зависимост и несвобода. Лъжливите обещания, демагогията и популизмът са негов битиен модус, вън от тях той просто е немислим. Девизът ,,Истината ви прави свободни"" за него звучи като някакъв непонятен шепот от далечна планета. Да не говорим, че общата му култура често се свежда до една-единствена прочетена книжка. Моралът, етиката, ценностите, идеите, политическите възгледи често са просто фасада на лишеното му от каквато и да е метафизика фалшиво битие. Те биват чевръсто заместени от изтъркани до болка клишета и наукообразни заучени фрази, които често го правят за смях, превръщат в го в клоун от поредното политическо шоу. Да, нашият ,,зоон политикон"" отдавна е превърнал политиката в шоу, в атракция за жадната за зрелища публика. Тъкмо затова в предизборните кампании рядко ще виждате вече дебати и дискусии по програми и политически платформи: по-скоро ще гледате кебапчета, бири, естрадни концерти и пъстрите театрални изяви на политиците-шоумени. И когато впоследствие партийният шеф изкомандва: ,,Бегом към еди-кое си министерство!"" нашият кандидат-министър радостно ще заприпка към предоставената му лелеяна трапеза. Това, че е изгубил свободата си, достойството си, лицето си, е бял кахър.
В заключение, докато на политиката се гледа като на средство за господство, като вземане без даване, а не като начин за регулиране на отношенията в общността, то тя ще бъде територия на Несвободата. А такива територии на Свободата като вярата, изкуството, поезията, философията ще бъдат на светлинни години от нея.
Без всякакво съмнение в преобладаващата си част целият ни културно-исторически опит през вековете, та до наши дни включително робува на погрешната теза, че субординацията е водещият принцип на устройство и развитие на всяка общност. За жалост, този възглед се разпростира не само по отношение на политиката, но и към неразделната й посестрима – властта. Видно е, че в случая се залага повече на силата и мощта на последната, отколкото на много по-важните й онтологически основания.
И като стана дума за ,,онтологически основания"", нека припомним, че редом със субординацията, подчинението, във всяка една общност, във всяко явяващо се, във всяко съ-ществуващо, битува и координацията, съчинението – равноправното, равнопоставеното взаимодействие. Най-ярко това може да бъде илюстрирано чрез синтаксиса, напр.: в сложното съчинено изречение съставящите го прости изречения са абсолютно равнопоставени и равноправни.
Сега изниква въпросът: кой от двата типа отношения в общността, в политиката въобще е ключов, основополагащ, първенствуващ: субординацията или координацията? Отговорът дава същият Аристотел във Втора глава от ,,Политиката"" си под заглавие ,,Части на държавата. Последователно възникнали видове общност"": ,,Първо се свързват мъжът и жената/ заради продължаването на рода/ и управляващият и подчиняващият се/ заради съхранението си/."" Ясно се вижда, че авторът определя първенствуващото значение на координацията пред субординацията. Иначе казано, първо нещо трябва да се появи, за да може впоследствие да бъде съхранено. И доколкото появата, раждането са дело на координацията, взаимодействието, а съхранението на появилото се вече – на субординацията, то винаги координацията е крачка напред пред субординацията. В резюме: в основата на битието е заложено Различието, предопределящо го като двуединство на съществуване и същност . Иначе казано, Различието ражда двойката, двойката ражда отношенията. Отношенията, от своя страна, раждат необходимостта от регулиране, с цел съхранението, развитието и усъвършенстване на съществуващото в цялост, както и на разглежданата от нас общност, в частност. Това регулиране, както знаем, се осъществява чрез властта, разбирана в изконния й смисъл, изразен великолепно в старобългарски език като ,,вместване в правилото, нормата""/ ср. в-ласт, в-лад-ея, т.е. ,,в-мест-вам в правилото, реда, нормата/. И накрая, функционирането на властта е подчинено на въпросните два принципа – координацията и субординацията.
По традиция обаче всяко появило се се възприема като нещо самоочевидно, самоподразбиращо се и естествено неговият родител – координацията, потъва в забравата, за да бъде заместена от второстепенната по своята значимост субординация. Тъкмо тази погрешна представа за общността и властта, основани само и единствено върху субординацията, предопределя изначално политиката като територия на несвободата, доколкото конституира човека като ,,зоон политикон"", въвлечен по необходимост, ,,по природа"", както се изразява авторът, в отношението господство - подчинение. Последното би могло да бъде илюстрирано в същата Втора глава по-горе: ,,Щом първите общности/ семейството, селото, б.а./ са по природа, то и държавата е по природа – тя е тяхното завършено състояние. Следователно държавата е по природа и човекът като обществено животно е по природа...""
И трябва да минат столетия, за да бъдат официално заклеймени от прогресивната част на човечеството робството, деспотизма, тиранията , а властта в предствите й от субординация/ диктатура, автокрация, олигархия/ да еволюира в координация, т.е. в у-прав-ление, базирано на разделението и споделянето на властите. Реално погледнато, всъщност робството, диктатурата, автокрацията, олигархията не са власт, а неин антипод, безвластие, доколкото първите се явяват отклонение от нормата/ концентрация на повече и повече сила, мощ, влияние/, а последната – олицетворение на самата норма/ ,,вместване в правилото, реда, нормата""/. Да, те не са власт, а господство, и то едно пагубно господство, явяващо се екзистенциална опасност за света като цяло, предвид акумулирането на излишък и недостиг в застрашителни размери.
Естествено редом с онтологическите, налице са и познатите ни чисто психологически, социално-иконоически и морално-етични основания на политическата несвобода. Нека ги маркираме накратко. Известно е, че ,,зоон политикон""-ът робува на една непрестанна жажда за слава, пари и всевъзможни облаги и привилегии, предопределяща цялото му политическо битие. Той не е в състояние да проумее, че излишъкът е точно толкова опасен, колкото и недостигът, доколкото и двата са нарушение на мярката. Неговото его хвърчи във висините, той е най-можещият, най-знаещият и е винаги готов да ,,жертва"" уюта си ,,на ползу роду"". Този кандидат за политическа слава вечно забравя, че е зависим от вота на избирателя, както и от бизнеса, финансирал предизборната му кампания. Той забравя, че след като е получил, трябва и да даде. Същият гордо се счита за самодостатъчен, за преуспял и нагло парадира с привилегиите си, като същевременно тъне зависимост и несвобода. Лъжливите обещания, демагогията и популизмът са негов битиен модус, вън от тях той просто е немислим. Девизът ,,Истината ви прави свободни"" за него звучи като някакъв непонятен шепот от далечна планета. Да не говорим, че общата му култура често се свежда до една-единствена прочетена книжка. Моралът, етиката, ценностите, идеите, политическите възгледи често са просто фасада на лишеното му от каквато и да е метафизика фалшиво битие. Те биват чевръсто заместени от изтъркани до болка клишета и наукообразни заучени фрази, които често го правят за смях, превръщат в го в клоун от поредното политическо шоу. Да, нашият ,,зоон политикон"" отдавна е превърнал политиката в шоу, в атракция за жадната за зрелища публика. Тъкмо затова в предизборните кампании рядко ще виждате вече дебати и дискусии по програми и политически платформи: по-скоро ще гледате кебапчета, бири, естрадни концерти и пъстрите театрални изяви на политиците-шоумени. И когато впоследствие партийният шеф изкомандва: ,,Бегом към еди-кое си министерство!"" нашият кандидат-министър радостно ще заприпка към предоставената му лелеяна трапеза. Това, че е изгубил свободата си, достойството си, лицето си, е бял кахър.
В заключение, докато на политиката се гледа като на средство за господство, като вземане без даване, а не като начин за регулиране на отношенията в общността, то тя ще бъде територия на Несвободата. А такива територии на Свободата като вярата, изкуството, поезията, философията ще бъдат на светлинни години от нея.
Руското военно производство достигна пре...
Националистически терор: Турски маанета ...
СЕЛФИ С ДВАМА СЛУЧАЙНИЦИ
Националистически терор: Турски маанета ...
СЕЛФИ С ДВАМА СЛУЧАЙНИЦИ
Интересен, но труден за четене текст /заради многото термини/...
цитирайсъгласен съм, но просто няма как при философското осмисляне на политиката да се разминем без термини. Без философията пък няма как да обхванем политката в цялост и да вникнем в същината й. Все пак предвид сложността на термините, съм се постарал да приложа техни синоними или тълкувания, а в края на изложението съм привел и примери от политическата ни практика.
Поздрави!
цитирайПоздрави!
Търсене
Блогрол
1. sunflower:слънчева,приветлива,неизтощима воля за комуникативност
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?