Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.10.2008 14:36 - Онтология на любовта
Автор: lion1234 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6053 Коментари: 11 Гласове:
1

Последна промяна: 28.10.2008 15:18



                                                                        ВСТЪПИТЕЛНИ СЛОВА

         Отдавна се канех да напиша нещо по-сериозно и задълбочено за любовта и все отлагах и отлагах, ограничавайки се с епизодични и фрагментарни коментари по темата. Защо отлагах, ще попитате? Защото изправен пред необятния хоризонт на любовта, не може да не те обземе усещането за предизвестен провал на всеки твой опит да осмислиш в цялост и дълбочина този универсален феномен. От друга страна, пред мен неминуемо се е изправяла и една друга сериозна преграда, захвърляща ме директно в абсурда: тази между знака и значението. Когато говорим, мислим, пишем за любовта, ние сме просто вън от темата. Можем да влезем вътре в нея било чрез съзерцанието, било чрез непосредственото й преживяване, това не е проблем. Проблемът е как влязъл веднъж в любовта да ,,излезеш"" от нея и да предадеш на другите чрез думи автентично преживените от теб чувства. Да отразява чувства чрез думите го може максимално добре поезията, но аз не съм поет. Още по-добрият вариант за комуникация, най-добрият, по мое мнение, ни предлага най-висшето изкуство - музиката, в качеството си на непосредствен израз на волята и чувствата, но за жалост не съм и музикант.
         Е, пита се след всичко това: има ли смисъл да се опитваш да о-смислиш в цялост необятната любов, че и да изразиш чувствата си чрез думите? Отговорът е ясен и прост - няма абсолютно никакъв смисъл. Лошото е, че вечно неудовлетворената любов въобще не се интересува от тези непреодолими препятствия, а си настоява на своето и пита ли, пита: за своето неслучване, за своята мимолетност, за болката и радостта, която ни причинява, за своята същност и ценност, за безкрайните си интерпретации или най-общо казано - тя иска всичко за себе си. Като се има предвид, че любовта покрива огромна част от живота ни и че в определени случаи тя дори се явява битиен модус, да не търсим отговорите на всички тези въпроси би означавало да загърбим в една или друга степен своя собствен живот.
        В този ред на мисли, повдигнатите от любовта въпроси следва да намерят своите възможни отговори. Ясно е като бял ден, че да се даде еднозначно определение на любовта е невъзможно. Невъзможно е и да се представят безкрайните й интерпретации. Онова, което е възможно е обаче, е да се разкрие нейната ,,природа"", нейното битие. Да разкрием битието на любовта означава да потърсим отговор на следните два ключови въпроса: какво е любовта като същност и как се проявява тя основно като съществуване. Отговорите на тези два въпроса пък ще ни помогне да очертаем битийната структура на любовта. Бидейки наясно със структурата на последната, ние ще пресечем всевъзможните й опити за ,,изплъзване"" и ,,скриване"" в нейните безкрайни интерпретации. Така, напр., ако затворим разглеждането на любовта само в рамките на копнежа и духовното, като цяло, тя, образно казано, непременно ще ни ,,издигне"" като контрааргумент страстта и тялото и ще разбие на пух и прах нашите представи за нея.
       Може би чрез гореизложеното косвено мотивирах и избора си при анализа на любовта не в полза на психолигията, нито в полза на химията, примерно, а тъкмо по посока на онтологията, която единствена би могла да ни представи нейната сложна, двойнствена структура. Изборът ми крие и известна символика: най-приляга на ,,любовта към мисълта""/ в частност, онтологията/ да ни ,,представи"" своята посестрима - ,,любовта към пола""/ сексуалната любов/.

                                                                   ОНТОСТРУКТУРА НА ЛЮБОВТА
                                                                       ЛЮБОВТА КАТО СЪЩНОСТ

        И така, какво е любовта? Самото й име / прсл.,любой: всеки/ ни отвежда към универсума, чието значение би могло да се определи като ,,всичкост"". Тя, както знаем, започва от някаква неволна, случайна, непосредствена симпатия: Той Я съзира случайно и в него се поражда симпатията. Чувството е приятно, а приятните неща искат повторение. Тук вече се намесва осъзнатата вече воля: Той желае да Я срещне отново, да Я заговори, да Я докосне. Постепенно Той се улавя, че все по-често започва да мисли за Нея и в него се ражда желанието за Нейното присъствие. Желанието за присъствие на любимото същество е ясен знак, че влюбването е вече факт. Оттук нататък Тя започва да ,,присъства"", макар и идеално, все по-осезаемо заемайки все по-големи и големи пространства на мисълта му, до момента, в който Той доизгражда окончателно в съзнанието си един прекрасен виртуален свят на съ-в-мест-ността, чийто единствени о-бит-атели са само Той и Тя.Покорила вътрешния му свят, тя се прехвърля и в света вън от него: Той започва да я припознава с музиката, която слуша, с филма, който гледа, с книгата, която чете, за да стигне накрая до известното ни ,,Тя е всичко за мен!""
        Тъкмо в тази воля за о-всичко-стяване на желаното от теб същество, на припознаването му с Всичко-то, се корени същинската любов или любовта като същност. Именно тук, в съзнанието, същинската любов придобива висша ценност и неслучайно Ф. Брентано я определя като интенционален акт от висш порядък, защото чрез нея Той и Тя биват конституирани като полове и  личности едновременно. Желаейки Я, Той се утвърждава като мъж, желаейки Го, тя пък се утвърждава като жена. Те се утвърждават и като личности, доколкото всеки от тях се самоорганизира, за да даде максимума от себе си. Чрез същинската любов аз-ът постига висша степен на самоидентичност като това, което той е.
        Междувременно Тя обаче ,,присъства"" само идеално в съзнанието му. В този ред на мисли, волята за о-всичко-стяване Го тласка към желанието му и за реалното Й присъствие, за реален контакт с Нея. Иначе казано, о-същност-тената вече в съзнанието му любов желае и о-съществ-яването си в действителността. Оттук насетне любовта напуска пределите на съзнанието и излиза навън в действителността. Редом с това, същинската статична любов се превръща вече в действителна ек-статична любов. 

                                                                                    Следва   

      

      



Тагове:   Онтология,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. viki11 - Тъпо е да влизаш в любовта и да изл...
28.10.2008 14:47
Тъпо е да влизаш в любовта и да излезеш, за да я опишеш на другите. Ексхибиционизъм. И науважение към околните.
цитирай
2. marcusjunius - lion
28.10.2008 14:56
Чудесен текст. Ще поглеждам за следващите части.
цитирай
3. анонимен - interesn vazgled ima6. . . . 6te 4...
28.10.2008 14:58
interesn vazgled ima6.... 6te 4akam prodaljenieto..
цитирай
4. lion1234 - viki11,
28.10.2008 21:31
Ако ти повярвам, ще се окаже, че ти си Ексхибиционист N 1!
Жива и здрава!
цитирай
5. lion1234 - marcusjunius,
28.10.2008 21:51
Радвам се, че текстът ти е харесал! Това ме стимулира в разнищването на тази сложна тема!
Благодаря!
цитирай
6. lion1234 - анонимен,
28.10.2008 21:54
Мерси за проявения интерес! Ще се постарая по-нататък да опрвавдая твоите и на другите читатели очакванията!
цитирай
7. lion1234 - marcela,
28.10.2008 22:18
Темата е необятна, както и интерпретациите по нея. Затава е и винаги актуална и вълнуваща, защото винаги можеш да срещнеш различни оригинални гледни точки!
,,Изкуството да обичаш'' - великолепна книга, както и авторът, като цяло. В нея авторът осъществява пълна дисекция на любовта в различните й форми - от любовта-изкуство до майчината любов и алтруизма въобще. Напълно споделям тезата му за отговорността и грижата в отношението ни спрямо любимото същество, за сметка на егоизма и желанието да притежаваш последното. То по принцип ,,имането'' си му е болна тема! Да зачиташ свободата на другия - какво по-хубаво от това!
Благодаря ти за интересната препратка към Е.Фром!
цитирай
8. rumyrayk - Джош,
28.10.2008 23:07
ставаш все по-добър и голям...! Забелязвам тук едно `привидно` опростяване, и спестяване на терминология, което прави текста ти много по-достъпен за широка аудитория, и трябва да дълбаеш още в тази посока. Браво, приятелю. Притежаваш голяма дарба - впрягай сили и я обуздавай:)
Прегръдки!
цитирай
9. lion1234 - Ауу,
29.10.2008 10:22
Мерси за якия комплимент, Руми! Действаш ми много окуражаващо, предвид споделеното от мен в предисловието!
Засягаш един много важен проблем: за достъпността на изказа. Днес е много модерно да се пише в нета ,,сложно'',,неразбираемо'', с куп латиници, за които трябва да приготвиш речник, с едничката цел да демонстрираш интелект, начетеност и в същото време се забравя връзката с читателя. Моята цел, както чудесно си схванала, е точно скъсяването на дистанцията с читателя и ще работя тъкмо в тази посока - да представям ,,сложните'' неща в максимално достъпен вид.
Прегръдки и от мен!
цитирай
10. viki11 - Аз не обичам, за да правя теоретични ...
30.10.2008 14:35
Аз не обичам, за да правя теоретични трудове.
Но веднъж случили се нещата, след време може да се анализират, с цел прогрес. Не експериментирам с хората и техните чувства.
Надявам се, ясна съм?
цитирай
11. lion1234 - Аз...
30.10.2008 15:44
Аз експериментирам единствено с идеи и мисли!
Ясен ли съм?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lion1234
Категория: Други
Прочетен: 1511504
Постинги: 169
Коментари: 2907
Гласове: 25304
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031