Обикновено съдбата си играе с нас, въвличайки ни в своите произволни сценарии, вариращи между парадоксалното, комичното и трагичното. Във великолепния си филм ,,Ефектът на пеперудата’’ обаче, авторите/ Е. Брес, Дж. Гръбър /ни представят обратния вариант, при който на мушката се оказва самата съдба, превърнала се в налудничава играчка в ръцете на централния персонаж.
Сигурен съм, че всеки от нас би желал да върне лентата на времето назад и да коригира някои свои постъпки и действия в миналото или най-общо казано да превърне веднъж вече станалото в нестанало, подобно на върнатата назад към първоначалния си кадър кинолента.
И ако в реала подобна изкусителна идея си остава една неосъщестим блян, то във въпросния филм тя става факт – страдащият от пермантни загуби на паметта Ивън успява да се върне назад във времето чрез дневниците си и да превърне станалото в нестанало. За жалост, обаче, тази корекция бива съ-пътствувана от редица негативни усложнения, изискващи нови и нови корекции: така, напр., помагайки на баща си, изведнъж жертва се оказва майка му; в опита си да спаси майка си, потърпевша се оказва приятелката му.
В разултат, колкото и да се старае, подобно на един княз Мишкин, да огрее навсякъде и да ощастливи всички, дяволитата съдба винаги му отвръща за всяка своя корекция с по някоя странична компенсаторна
негация. В крайна сметка, доведеният до полуда от ,,съдбовните’’ си интерпретации герой осъзнава, че случилото се веднъж е всъщност най-доброто от всичко възможно, доколкото опитът му показва, че всеки aкт на промяна на съдбата носи повече усложнения и нещастия, отколкото позитиви.
Тъкмо този момент, за мен лично, е ключов по няколко причини. От една страна, той доказва, че битийната подредба на ставащото, позната ни като ,,съдба’’, има някаква своя дълбока, вътрешна ,,логика’’ и ,,етика’’, на които ние следва да се доверим, колкото и да е трудно това. Вярно е, че тази ,,подредба’’ често бива възприемана от нас едва ли не като един зловещ, невъобразимо несправедлив Произвол, но ето че авторите на филма ни илюстрират недвусмислено и чрез героя си, и чрез филма като цяло, че станалото веднъж може само по себе си да не е стока, но все пак е най-доброто, сравнено с отрупаните му от усложнения и допълнителни негации корекции.
От друга страна, филмът ни илюстрира двойнствената битийна структура на съдбата като единство на необходимост/ Обичай/ и случайност/ Случай/ - фактът, че съдбата може да се променя, доказва ,,произволния’’ й характер. Обръщам внимание на този факт, доколкото традиционно се приема, че съдбата изключва случайното и се затваря в рамките на необходимото, неизбежното. В този ред на мисли, допълнителните, съ-пътстващи тази промяна, негации демонстрират именно наличието на компонента ,,случайност’’. Разбира се, тук понятието ,,случайност’’ не е в традиционния си смисъл на нещо ,,извън контрол, без умисъл и рядко срещащо се’’, а в Аристотеловия смисъл, т.е. като паралелното, съ-пътстващото онова, което предварително сме запланували и явяващо се вторична причина. Ако трябва да бъда по-точен, този тип случайност Аристотел определя като ,,самопроизволност’’, която за разлика от външно проявената случайност, има вътрешен, структуроопределящ характер и се родее с…необходимостта, но е все пак с-луч-айност, в качеството си на нещо, съ-пътстващо главната причина на ставащото, мотивирано не от нас субективно, а от самата ,,природа’’ на битието. Ето как обяснява това положение авторът: Най-вече обаче следва да отличаваме самопроизволността от случайното в протичащото ,,по природа"": когато нещо се случва въпреки природата, тогава ние казваме, че е станало не случайно, а по-скоро самопроизволно. Тази самопроизволност обаче е друга: ако в другите случаи причината е отвън, тук тя е вътрешна.""
Нека илюстрирам това, опирайки се на филма: Ивън иска да коригира миналото, съдбата, за да направи всички близки и приятели щастливи. Иначе казано, той желае да изчисти съдбата от негативното и нещастието. Това е главната причина за подетата от него промяна.
Доколкото обаче той тръгва срещу ,,природата’’ на съдбата, в качеството й на единство на щастие и нещастие, на добро и зло, съдбата ,,реагира’’ компенсаторно на това чрез куп негативни изненади – ту майка му се разболява от рак, ту той самият остава без крайници, ту любимата му Кейли се самоубива и пр.
Точно тези негативни изненади на съдбата са израз на самопроизволността, т.е. на онази вътрешна, вторична причина, задвижена от случилата се против природата й главна причина и имаща за цел да възстанови единството на щастие и нещастие, т.е. на естествената подредба на съдбата. Ненапразно Ивън проумява, че ,,придърпвайки’’ уж само доброто, на практика той ,,придърпва’’ косвено, неумишлено и злото.
Когато отидем на кино и срещнем приятел, срещата е пример за една външна случайност, за разлика от гореспоменатата, доколкото тя не е структуроопределяща, по отношение на главното събитие – отиването на кино – без нея или с нея, главното събитие е факт.
Предвид гореизложеното, филмът чудесно разкрива ,,хлъзгавината’’ на понятията добро и зло, дяволската връзка помежду им, белязана от един изключително тънък баланс, който ние сме принудени да съблюдаваме при своите постъпки и действие, за да избегнем евентуалната лавина от неприятни изненади. В този ред на мисли, това един филм-урок, филм-предупреждение.
Защото наистина ,,дори полъхът от крилете на пеперуда в Ню Йорк може да бъде почувстван като тайфун в Япония’’.
" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash">
Напомни ми Хайзенберг и неговият Принцип на Неопределеността.
Да, Хайзенберг е един от главните ,,герои'' в загадъчния пространство-времеви спектакъл.
Подобно на Ивън, и той накрая вдига ръце:
,,Първите глътки от чашата на науката те правят атеист, но на дъното на чашата те очаква Бог''
Поздрави!
И прекрасна музика - както винаги ;-)))
По въпроса за евентуалните алтернативи се сещам за една нецензурна приказка, свързана с мърдането, но ще си я спестя, ха-ха...И в този ред на мисли, аз също не бих желал да променям нищо в живота си, защото вярвам, че което ми се случва е най-доброто от всичко възможно.
Радвам се, че музиката ти хареса!
Поздрави!
:)
но виждам, че по-горе си посочила великолепната й дестинация!
"OMNIA MEA MECUM PORTO." както мълвя в блога си дъждовито. ;)))
но виждам, че по-горе си посочила великолепната й дестинация!
Страшно сме ориентирани ние двамата с теб, като такива неПроизволно заблеяни елементи:)
Да, без съмнение, ,,хлъзгавината'' на понятията е плод на нашата субективна оценка, търпяща еволюция във ,,външното'' време. И тук си изключително прав, че следва да се опрем на ,,вътрешното'' си, по-устойчиво време, включващо ценности, светоглед, вяра, доколкото и както ги имаме, без да забравяме, че не може да огреем навсякъде и че опитите ни да наложим щастие и добро навсякъде ни стоварват къде комични, къде твърде трагични последствия. Примери за кандидати за ,,нов световен ред'', за ,,редактори'' на битийната подредба, бол...
Примерът ти с шамара ми припомни онази нецензурна приказка: х-- оправя, х-- разваля, ха-ха.
Поздрав за хубавия постинг! Не бях го видяла, защото имах проблеми с компютъра.
Така е, com, някои сме богати на идеи, други - на имоти. Или, както споделя Фром, едни искат да имат, други - да бъдат!
Радвам се, че се включи в дискусията, Симпатяго!
Поздрави!
Дори съм готов почитател на филмовата китика.
Поздрав!
Поздрави и на теб!
Благодаря ти, че се включи в нашата дискусия!
25.05.2011 05:31
25.05.2011 05:45
25.05.2011 14:40
25.05.2011 15:14
25.05.2011 15:16
25.05.2011 21:01
25.05.2011 21:17
26.05.2011 13:14
26.05.2011 14:02
26.05.2011 18:06
26.05.2011 18:42
26.05.2011 19:04
26.05.2011 19:38
26.05.2011 20:25
28.05.2011 16:46
28.05.2011 17:34
28.05.2011 17:49
28.05.2011 18:35
28.05.2011 19:04
31.05.2011 19:30
31.05.2011 19:59
31.05.2011 20:27
01.06.2011 12:39
01.06.2011 13:47
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?