Прочетен: 11057 Коментари: 26 Гласове:
Последна промяна: 27.10.2010 20:57
В историята на европейския нихилизъм бих отделил двама сериозни познавачи на този болезнен феномен. Единият е Достоевски,другият – Ницше. ,,Ако се бях родил в Петербург,щях да бъда нихилист’’- заключава немският философ. В този ред на мисли живелият предимно в Петербург Достоевски е разполагал с твърде богат материал за размисъл, превъплътен гениално в творбите му.
Темата за нихилизма пронизва по-голямата част от творчеството на руския романист. Всеки от представените герои-нихилисти има свой специфичен обект на отрицание. Така например Антигероят/,,Записки от подземието’’/ клейми ,,прекрасното и възвишеното’’ и своя ,,надзвезден’’ романтизъм; ,,необикновеният’’ Разколников презира обикновените хора,наричайки ги ,,треперещи гадини’’; чудакът И.Терентиев се отказва от оставащите му няколко седмици живот и пра- ви безуспешен опит за самоубийство; раздвоеният Версилов,който безуспешно се лута между фантазиите и реалността,се изявява като ,,редактор’’ на Светото писание,заявявайки,че раят е тук,на земята, и че е сега,а не в бъдещия живот.Накрая не не можем да не споменем и ,,идеолога’’ И.Карамазов,чийто девиз е:,,Няма Бог.Всичко е позволено!’’.
Може би в най-концентриран вид обаче темата за нихилизма е представена в романа ,,Бесове’’, факт,който не остава незабелязан от зоркото око на Ницше.Неслучайно той прави подробен конспект на романа.Затова ще си позволя да се спра по-обстойно на творбата.Тя е определена от критиците като роман-памфлет,насочен срещу анархо-нихилистите и либералите-западници.Неслучайно либералът Тургенев се припознава в окарикатурения Степан Трофимович Верховенски,естета, прозападно настроения духовен наставник, ,,бащата’’ на т.нар.,,революционно настроена’’ младеж. Кои са всъщност ,,бесовете’’ и в какво се изразява техния нихилизъм? ,,Бесовете’’ са Ставрогин/главният ,,бяс’’/,верният му помощник П.Верховенски,Кирилов и Шатов.Водачът на анархистите,Ставрогин, е отегчен от ,,делото"".Революционният му порив отдавна се е изпарил.Всичко предизвиква в него досада и скука.За него няма нищо свято,няма нищо,което да предизвика някакъв интерес, да го амбицира.Съществуването му е безцелно.В писмо до влюбената в него Даша споделя,че даже не можел и да мрази,че от него се изляло едно голо отрицание. Той не е нито горещ,нито студен,а ,,топъл’’, по думите на автора. Лично аз бих го определил като Великото Безразличие, следвайки терминологията на Ницше.П.Верховенски е екзекуторът,сатрапът,най-отвратителният от ,,бесовете’’.Задачата му е да следи, да шпионира и да екзекутира отклонилите се от ,,правата’’ линия. Той е Разрушителят.Кирилов неистово си повтаря, че ,,вярва,че не вярва’’.За него бог е мъртъв.Той открива висшата свобода – Своеволието – и се бори с главната пречка за осъществяването и – Страха от смъртта. Кирилов се явява Богоборецът. Шатов осъзнава безсмислието и пошлостта на ,,делото’’ и го загърбва в името на любовта и състраданието, но го настига дългата ръка на П.Верховенски. Той е самото Състрадание.
Достоевски ,,осъжда’’ на смърт всички ,,бесове’’ без изключение,включително и любимия му Шатов.Тази му присъда важи и за нихилизма като цяло. За изцеляване от ,,бесовете’’ великият романист ни призовава да се обърнем към ,,живия живот’’.
В своя труд ,,Главни симптоми на песимизма’’ Ницше разграничава четири периода в еволюцията на нихилизма :
1.Период на ,,неяснота’’.Този период бих определил като период на розовите очила.
2.Период на ,,яснота’’ .Това е времето, в което илюзиите и романтизмът са се изпарили и човек се изправя пред голата истина.Обратният път е невъзможен,а истината всява паника.
3.Период на трите велики афекта: Великото презрение/отвращение/, Великото Състрдание и Великото разрушение.Към първото Ницше причислява Шопенхауер, Бодлер,Зола и Мопасан. Великото състрадание идентифицира с Достоевски и Толстой, а Великото разрушение – със самия себе си.
4.Период на катастрофата/действието/.Тук немският философ разграничава две алтернативи.Първата се изразява в голо отрицание на всичко без остатък.Нея авторът определя като непоследователен нихилизъм .Втората алтернатива предполага отрицание на старите и утвърждаване на нови ценности.Нея Ницше нарича последователен нихилизъм.
Първите три перида немският филисоф отнася към песимизма в неговите две разновидности: класически и романтически.Те съответстват на последователния и на непоследователния нихилизъм. Едва 4-ият период бележи началото на същинския нихилизъм. Не е трудно да се забележи,че разграничителната линия м/у песимизма и нихилизма преминава през действието.
Нека обобщя: и Достоевски, и Ницше са единодушни,че нихилизмът води началото си от романтизма и вярата в идеали.Първият отрича изцяло нихилизма и утвърждава ,,живия живот’’, а последният не приема непоследователния и утвърждава последователния нихилизъм. Единият предлага своята литературна, а другият – философската си интерпретация.
Защо се обърнах към темата за нихилизма.Веднъж,защото я считам за твърде актуална/ царе сме на отрицанието/ и второ,защото плащаме твърде висок данък за голото си отрицание и критикарството си. Движейки се по линията на ,,непоследователния’’ нихилизъм ние рушим старите ценности,без да предлагаме нови алтернативи. Така все започваме отначало и отначало и продължаваме да се въртим в един омагосан кръг от нескончаеми преходи.Без отрицание не може.То е двигател на развитието.След него обаче трябва да се научим да утвърждаваме и да градим.
ДА ДОСТИГНЕШ СВЕТЛИНАТА - ТАНЯ И...
Евроатлантизъм на Балкана
Съгласна съм с теб в позицията, която си изразил... Аз лично си имам собствена теория за Ницше и Достоевски / и двамата ги ценя безкрайно много и са безспорни таланти и гении според мен, но повече обичам Достоевски..... ;)/ но ще ти я добавя тук друг път, като имам повече време...
Колкото до двата вида нихилизъм, аз явно /така излиза!/ съм представител на "последователния нихилизъм" на Ницше, защото наистина в душата и съзнанието ми е имало много отрицание, върху "руините" на което после се появи и изгради по някакъв чуден и тайнствен начин, целия ми позитивизъм /т.е. утвърждаване/ и вярата ми- в хората, в живота... В Бог дори... Но последното ме прави по-съпричастна и близка до Достоевски като душевност, и ме отдалечава, струва ми се, от Ницше...........
Поздрави! Продължавай да публикуваш подобни стойностни постинги!... Аз ще прочета и по-старите ти, при първа възможност :)
чета и твой постинг,посветен на двамата ми фавори-
ти!До скоро!
Те и на мен са ми фаворити /макар и по различен начин/- още една обща тема между нас :)
Но малко се притеснявам да пиша за тях... И да анализирам... Мога, защото ги усещам в дълбочина, струва ми се, и доста правилно... Но някак се затруднявам да пиша за това, което усещам... Трябва да положа известно /немалко!/ усилие да облека "течащите" си мисли и възприятия в думи... Но ще опитам!
До скоро! :))
но.Трябва да мислиш,да анализираш,но ти можеш!
25.05.2011 03:03
25.05.2011 03:04
25.05.2011 14:50
25.05.2011 19:12
25.05.2011 19:15
26.05.2011 20:09
28.05.2011 17:26
28.05.2011 18:45
31.05.2011 20:00
01.06.2011 12:55
27.10.2012 01:21
27.10.2012 14:29
28.10.2012 05:36
28.10.2012 05:53
29.10.2012 03:31
29.10.2012 04:38
29.10.2012 06:15
29.10.2012 23:42
30.10.2012 07:33
30.10.2012 09:36
30.10.2012 11:13
31.10.2012 20:07
2. TeodorDetchev:сериозно възпитание,впечатляващ интелект,завидни познания в политологията
3. Любим линк
4. И умно, и русо!
5. Още един фен на Шестов
6. Философските опити на Елза
7. Интересно!
8. Най-после си намери мястото!
9. И той харесва Бош
10. Oтново за Бош
11. Находки
12. Интересна дискусия
13. Много ценна тетрадка
14. Странният автобус
15. poetry
16. Моя снимка, харесана от Новините.бг
17. Интервю
18. Ценен подарък
19. Интересна книга, интересен прочит
20. Монитор за ,,Баналността на злото''
21. За национализма
22. Един оригинален поглед върху същността
23. Нивата със...същности!
24. Мое интервю в местния всекидневник ,,Нов живот''
25. Интервю в ,,Литературен свят''
26. Интервю в ,,Нов живот''
27. Днешната ,,демокрация''..., интервю
28. Време за философия
29. Още за Хана Аренд
30. Какво четеш?